„Lata nauki Wilhelma Meistra"
Scenariusz na motywach fragmentów powieści Lata nauki Wilhelma Meistra Jana Wolfganga Goethego oraz Hamleta Williama Szekspira
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Wykonanie: Mikołaj Prynkiewicz
Bohaterem monodramu, powstałego na motywach fragmentów powieści „Lata nauki Wilhelma Meistra" Johanna Wolfganga Goethego oraz „Hamleta" Williama Szekspira, jest młody adept sztuki aktorskiej, który opowiada o swojej drodze na scenę, przedstawia różne zabawne okoliczności związane z realizacją swojego marzenia, jakim jest wystawianie „Hamleta" i zagranie w nim roli głównej. Publiczność towarzyszy bohaterowi w trakcie przygotowań do występu, podczas których opowiada on o przeżytych epizodach miłosnych oraz opisuje relacje panujące w teatrze.
W swoim monologu aktor ustawicznie podkreśla pedagogiczną rolę losu, który kształtuje młodego człowieka w sposób właściwy jego naturze, w odróżnieniu od instytucji wychowawczych, modelujących osobowość na swój obraz i podobieństwo.
Nagrody i festiwale:
II Nagrodę na Finale Teatrów Jednego Aktora 57. OKR „Sam na scenie"
Wyróżnienie - 4. Festiwal Teatrów Amatorskich Mikstura 1-2 września 2012 Białystok
VIII Ogólnopolski Festiwal Teatrów Małych Ostrołęka 28-29 września 2012
Notatki prasowe:
Prynkiewicz (…) Umiejętnie skupia uwag widza, odpowiednio operując tonacja i tempem. Wyraźnie bawi się tekstem. Zmiany miedzy postaciami są płynne, a jednocześnie wyraźne, co jest zdecydowaną zaletą przedstawienia. Potwierdzeniem tego niech będzie żywo reagująca publiczność. (…) Za wszystkie rekwizyty w tym monodramie wystarcza plik kartek, które na potrzebę sceny mogą zmienić się w maskę, czaszkę czy książkę oraz biała peruka, nadająca wystąpieniu charakter z epoki.
Dobór tekstu zasługuje na wyróżnienie. Jest nieoczywisty, ze względu na to, że w Polsce poza studentami teatrologii i Wiedzy i teatrze mało kto zna tę powieść Goethego, a jest ona niesamowitym zbiorem wskazówek dla aktorów. Fragment o przesuwaniu krzesła, który wybrał Prynkiewicz, jest ledwie cząstką zwartego kodeksu, jaki stworzył Goethe, a który powinien być lekturą obowiązkową wszystkich, którzy zamierzają związać swoja przyszłość z tym zawodem.
„Osobowość jest jedynym skarbem synów tej ziemi” , Marta Chyłek, [w:] Gazeta festiwalowa Turnieju teatrów jednego Aktora 57. OKR, nr 1, 9.06.2012, str. 3.
„Lata nauki…” to pełna wdzięku i dowcipnie przedstawiona historia młodego aktora, który opowiada o swojej drodze na scenę i przedstawia okoliczności związane z realizacją swojego marzenia, jakim jest wystawienie „hamleta i zagranie w nim głównej roli. Mikołaj Prynkiewicz bardzo sprawnie wprowadził widzów w tajniki przygotowań nad rolą, opisał tez relacje, spięcia i konflikty, które towarzyszą pracy na scenie.
Młody aktor, który niemal nie posługiwał się rekwizytami ani nie wspomagał scenografią, bardzo dobrze budował napięcia, to przyspieszając, to znów zwalniając tempo akcji, tak, by publiczność jeszcze pełniej mogła uczestniczyć w jego opowieści. W pełni więc zasłużył na długie oklaski po przedstawieniu.
„Dużo dobrego teatru”, Daniel Klusek, [w:]Głos Pomorza nr 217(2033), 17.09.2013, str 19.