00spektakl: „teatralność”
na motywach fragmentów utworów Bernarda Marie Koltesa, Łukasza Rippera i Michała Walczaka
scenariusz i wykonanie: Mateusz Nowak
reżyseria: Stanisław Miedziewski
opracowanie dźwięku: Maciej Sierosławski
zdjęcia: Marcin Moszyński
monodram powstał we współpracy Dzielnicowego Domu Kultury „Węglin” z Teatrem RONDO w Słupsku
czas trwania: 40 minut

Opis
To znowu się zdarzyło. Kolejny raz ktoś ze splotu zwanego teatrem polskim obcesowo wyciąga jedną z nitek, aby uszyć z jej pomocą nowy, własny patchwork. Znów następuje negocjacja proporcji pomiędzy „własnym” a „cudzym”, przeglądanie się w systemie zwielokrotnionych luster. Mateusz Nowak i Stanisław Miedziewski w „teatralności” odwołują się do szlachetnej schaefferowskiej postawy zdziwienia, zaglądania pod podszewkę zjawisk, na czele z samą istotą rzeczy – z performatywnym odgrywaniem.  Podejmując „grę z grą” oferują teatr podejrzliwy, drwiący z własnych fundamentów, ale i zarazem teatr otwarty, ufnie i ironicznie oczekujący na możliwość własnej lektury. Teatr na targowisku idei, na wyprzedaży kluczy i wytrychów. Psychologizm, ciało, literackość, publicystyka? Proszę bardzo. Wejdź, kup, opuść kram.
Grzegorz Kondrasiuk

Nagrody
0145. Międzynarodowe Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora:
- indywidualna nagroda jurorska od Bogusława Kierca
- nagroda jury „SZCZEBEL DO KARIERY” za szczególnie wartościowy debiut młodego aktora
- nagroda Dyrektora Toruńskich Spotkań Teatru Jednego Aktora – zaproszenie do udziału w 27. Festiwalu Teatrów Jednego Aktora/Toruń 2012
Ponadto:
I nagroda na VIII Festiwalu Teatrów Jednego Aktora „Sam na scenie” w Słupsku
II nagroda za „za wyrazistą osobowość sceniczną i dokonanie śmiałej wiwisekcji materii teatralnej” na VII Festiwalu Teatrów
Niewielkich w Lublinie
I nagroda na V Festiwalu Monodramu „MoTyF” w Tychach
Nagroda Jury XXXIX Tyskich Spotkań Teatralnych
Prezentacja na X Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie

Ponadto udział w festiwalach:
Teatr Niezależny – Letni Festiwal teatrów Nieinstytucjonalnych – Kraków 2011
Noce Teatralne pod Skałkami- Starachowice 2011
Wiosna Teatralna ACK Chatka Żaka – Lublin 2012
6. Festiwal Filmu i Sztuki „Dwa brzegi" – Kazimierz Dolny 2012
Festiwal Konfrontacje Teatralne – Lublin 2012

Opinie
z prasy festiwalowej WROSTJA:

„Wybory były trudne, co udowodnił wczorajszy dzień, w którym naprawdę wart rozmowy był tylko młody amator Mateusz Nowak. Jego prezentacji jurorski pentagon: Góralczyk, Degler, Kierc, Kuliński, Miłkowski nie musi brać pod uwagę, ale może, co jak uczy tradycja tego festiwalu – wielokrotnie się zdarzało, bo sztuka się liczy, a nie papiery…” K. Kucharski

„Poddaliśmy się grze Mateusza Nowaka, zagraliśmy z nim. Stało się tak za sprawą warsztatu aktorskiego nie-aktora, który był wielowymiarowy, cały monodram przypominał patchwork złożony z różnych elementów diametralnie się różniących, a jednocześnie układających się w jasną, jedyną, oryginalną całość”. I. Wojtycka

„Szczególne słowa uznania kieruję pod adresem Mateusza Nowaka za „Teatralność”. Co prawda zmroził mnie samym początkiem – niezwykle głośnym, chaotycznym, wręcz odrażającym, czym zapalił lampkę „to co dalej”, ale wszystko po to, by właśnie zaskoczyć tym dalej. Budował napięcia, dozował emocje, przy tym świetnie się bawił nie stosując sztuczek, precyzyjnie wcielał się w kolejno pojawiających się bohaterów. No i gadał, tak zwyczajnie, po ludzki, nie siląc się na pseudointelektualny bełkot, choć z tej stylistyki czerpał garściami, by go trywialnie ośmieszyć. Za podstawę swojej wypowiedzi miał jednak wyśmienity tekst, skomponowany na podstawie wielu cytatów ze świata teatru, który doskonale zinterpretował za sprawą dostępnych środków aktorskich. Brawo!” E. Militowska

„Spośród obejrzanych spektakli najbardziej podobał mi się monodram Mateusza Nowaka „Teatralność”.  Na wyróżnienie zasłużył również jako autor scenariusza, będącego kompilacją błyskotliwych tekstów Bernarda-Marie Koltèsa, Łukasza Rippera i Michała Walczaka, oraz jako ich interpretator. Był wirtuozowski i nieprzewidywalny. Najciekawsze, że Nowak jest amatorem, a  zdystansował „zawodowców” (…) Mnie zaś wynagrodził nieobecność na tegorocznych WROSTJA znakomitego rosyjskiego aktora Wsiewołoda Czubenki.” B. Lekarczyk-Cisek

„Mateusz Nowak (…) zmusza widza tak do wysiłku intelektualnego, jak i spojrzenia we własne wnętrze, by odnaleźć w nim te pokłady emocji, które niezbyt chętnie ujawniamy na co dzień. Ma przy tym świadomość, że każda forma ekshibicjonizmu zostaje odziana w teatralne szaty. Warto skorzystać z (…) okazji, by bliżej poznać (…) „teatralność.” R. Hetnarowicz, Zbliżenia, nr 17 (118) 2011

„Teatralność – spektakl mocny, wyrazisty, intrygujący i niepokojący. (…) to także magiczna relacja między aktorem, a widzem.” I. Nowak, Miesięcznik, nr 11 (136) 2011

„Teatralność” (…) okazała się pełną wdzięku zabawą teatralnymi konwencjami, a momentami wręcz kpiną z konstruowania teatralnego „misterium”, które czasem przesłania prawdziwy sens spotkania z widzem. Dobrze wiedzieć, że jeśli nawet aktorzy zawodowi z jakiegoś powodu zniechęcą się do monodramu, to nadal będzie on w bardzo dobrych, niechby i amatorskich, rękach.” M. Urbanek, Odra, nr 1/01.2012

Recenzje

Katarzyna Basiakowska, Teatralność według Nowaka, Dziennik Teatralny Lublin

Anna Diduch „Śmiechem między oczy”, Nowa Siła Krytyczna

Joanna Kowalska „Ars poetica monodramu”, Nowa Siła Krytyczna