Serdecznie zapraszamy na wyjątkowe pokazy filmowe w ramach KOMEDA JAZZ FESTIVAL.

komeda afisz

 

We wtorek, 18 października, o godzinie 18.00 zapraszamy na film dokumentalny "Na zawsze Melomani" oraz spotkanie z Igorem Mertynem, scenarzystą i producentem.

Natomiast w środę, 19 października, o godzinie 17.00 po raz pierwszy na dużym ekranie zostaną pokazane zebrane krótkometrażowe i dokumentalne filmy Edwarda Etlera z muzyką Krzysztofa Komedy. Projekcję poprzedzi słowem wstępnym dziennikarz muzyczny Andrzej Winiszewskiego.

Wstęp na oba pokazy jest bezpłatny,  decyduje kolejność rezerwacji miejsc w kasie kina (tel. 507 846 243)

 

18 PAŹDZIERNIKA /wtorek/, godzina 18.00
NA ZAWSZE MELOMANI

Polska 2022, 81 min
reżyseria: Rafał Mierzejewski
scenariusz: Igor Mertyn
zdjęcia: Edgar Grishchuk, Aleksandr Tsymbaliuk, Wojciech Bibel, Ignacy Ciszewski

Film o legendarnym zespole jazzowym "Melomani". Jego członkami byli: Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski, Witold Kujawski oraz Witold „Dentox” Sobociński, Andrzej „Idon” Wojciechowski, a także Antoni Studziński i Alojzy Thomys. Z zespołem w latach 1952-1955 grał Krzysztof Trzciński, wówczas jeszcze nieposługujący się pseudonimem Komeda.

Na zawsze melomani plakat

Historię "Melomanów" poznajemy dzięki materiałom archiwalnym, które przeplatają się ze wspomnieniami ikon polskiego jazzu: „Idona” Wojciechowskiego, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Wojciecha Karolaka, Michała Urbaniaka, Przemka Dyakowskiego oraz wielu innych. W filmie nie zabraknie także twórców filmowych - reżyserów Feliksa Falka i Janusza Majewskiego, ponieważ jazz był w czasach Melomanów nierozerwalnie związany z polskim filmem. Dlatego odwiedzamy Łódzką Szkołę Filmową, bo tam studiowali i poznali się „Duduś”, „Idon” i „Dentox”, i tam grali pierwsze wspólne koncerty. Miejsca, do których trafiamy podążając ich śladami, to Łódź, Kraków – część Melomanów pochodziła z tego miasta, Sopot – tam odbył się I Międzynarodowy Festiwal Jazzowy, Ustronie Morskie, Warszawa. A wszystko zaczęło się od paczki z płytami jazzowymi, która ze Stanów Zjednoczonych, przez Szwajcarię, przypadkiem dotarła do łódzkiego oddziału YMCA, na ul. Moniuszki. A mogła trafić gdzie indziej.

Po seansie spotkanie z Igorem Mertynem, scenarzystą i producentem filmu, poprowadzi Andrzej Winiszewski

 

 

19 PAŹDZIERNIKA /środa/, godzina 17.00
PRZEGLĄD FILMÓW EDWARDA ETLERA Z MUZYKĄ KRZYSZTOFA KOMEDY

Polska 1961-1968, około 90 min
reżyseria: Edward Etler
muzyka: Krzysztof Komeda

Po śmierci Komedy w roku 1969 i wcześniejszym o rok wyjeździe Edwarda Etlera na fali emigracji polskich żydów do Izraela, nigdy w Polsce nie zorganizowano rzetelnego przeglądu krótkich filmów reżysera. W programach filmowych wydarzeń pojawiały się sporadycznie wybrane tytuły najczęściej w kontekście utrwalania pamięci o Komedzie i w tle jego muzycznych filmowych ścieżek. Po raz pierwszy filmy pokazane zostaną w słupskim kinie Rejs podczas 28. edycji Komeda Jazz Festiwal.
Edward Etler stworzył swoje najwybitniejsze dzieła filmowe wspólnie z Krzysztofem Komedą. I nie ma w tym ani krzty przesady. Etler zapatrzony w Komedę, jego muzyczny geniusz i wrażliwość, powierzał mu swoje najlepsze pomysły do dźwiękowego zilustrowania i wypełnienia oryginalnymi frazami i tematami. Swoje bodaj najbardziej rozpoznawalne dzieło z roku 1964, film „Okolice peronów”, zrealizował dla Komedy, w zasadzie tu obraz jest tłem dla muzyki, a nie (jak standardowo!) odwrotnie. Razem stworzyli osiem krótkich filmów, z których te najciekawsze to „Kraksa” (1963) z udziałem zjawiskowej Barbary Brylskiej, „Z powodu papierosa” (1966) z rozimprowizowaną trąbką Tomasza Stańko czy wstrząsająco realistyczny „Twarz wroga” (1965) o tragicznych skutkach alkoholowego uzależnienia.

 

Na zestaw złożyły się następujące tytuły:

Cmentarz Remu
(1961) - pierwszy wspólny film Etlera i Komedy będący formą filmowego zamyślenia na losem społeczności żydowskiej krakowskiego Kazimierza. Nietypowa, jak na Komedę muzyka, daleka od jazzowej konwencji, jest w jego filmografii niezwykłą ciekawostką.

Pistolet typu Walter P-38 (1962) - fabularna filmowa miniatura osadzona w realiach II Wojny Światowej w gwiazdorskiej obsadzie aktorskiej na czele z Elżbietą Czyżewską. Subtelna oszczędna muzyka Komedy nawiązuje do eksperymentatorskich doświadczeń kompozytora. Bohaterem tej filmowej historii jest… pistolet Walter P-38.

Kraksa (1963) - historia tragicznej w skutkach podróży samochodem i przestroga przez nadmierną brawurą na drodze. Film w warstwie muzycznej prezentuje dojrzały już jazzowy język muzyczny Komedy, jaki stosował kompozytor w innych słynnych produkcjach filmowych (Nóż w wodzie)

Okolice peronów (1964) - najbardziej znane i popularne dzieło E.Etlera z wybitną muzyką Komedy. Opowieść o samotnych, stojących na bocznicy kolejowych wagonach zniszczonych przez wandali, przywracanych do życia przez ekipy remontowe. Muzyka Komedy z filmu Okolice peronów stała się jego najczęściej przypominaną ilustracją filmową tuż obok muzyki z filmu Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958).

Za kierownicą (1965) - jeszcze jedna krótka miniatura Etlera nawiązująca do popularnego w twórczości reżysera nurtu filmowej przestrogi przed brawurą i brakiem wyobraźni na drodze.

Twarz wroga (1965) – tytułowa twarz to powszechny w Polsce lat 60. Alkoholizm, będący trudnym dla władzy społecznym problemem. Niewielu reżyserów odważyło się pokazać go w tak skrajnie realnej formie narracji. W tle filmu brzmi w dużej części komponowana muzyka jazzowa, wykonywana przez kwintet Komedy z drobnym, mało znanym, motywem przewodnim.

Z powodu papierosa (1966) – filmowy dokument o edukacyjnym charakterze przestrzegający przed lekceważeniem skutków bezmyślnie porzuconego niedopałka papierosa. Muzycznie - ciekawy przypadek ponownego wykorzystania wcześniej wykorzystanej w filmie muzyki przez Komedę. W tym przypadku chodzi fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu Okolice peronów.

Sprzęt turystyczny (1968) – zupełnie nieznany film Etlera o charakterze edukacyjnym wydobyty z przepastnych archiwów Wytwórni Filmów Oświatowych.