Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej ruszają w Rejs
W tym roku szkolnym proponujemy uczniom i nauczycielom słupskich szkół udział w programie
Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej
Więcej niż lekcja, więcej niż kino
.
NHEF to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane cyklach tematycznych dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową i rekomendowany przez MEN. W naszym kinie program Nowych Horyzontów będziemy realizować przede wszystkim dla przedszkoli, szkół podstawowych i częściowo gimnazjów. Przed każdym filmem odbywa się multimedialna prelekcja poświęcona opisanemu w folderze zagadnieniu lub spotkanie z gościem. Nauczyciele dostają interdyscyplinarne materiały dydaktyczne (informacje o filmie i reżyserze, scenariusze lekcji, karty pracy, opinie psychologów etc.) do wykorzystania zarówno podczas zajęć szkolnych jak i przy rodzinnych dyskusjach filmowych w domu.
.
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I-III
cykl: Filmowe sekrety
Kino jest miejscem magicznym, pozwalającym widzowi zanurzyć się w nieznany wcześniej świat. Chociaż jest to jedna z najbardziej popularnych form rozrywki, mało kto zastanawia się, jak bardzo zmieniło się w ciągu wieków. W ramach tego cyklu postanowiliśmy zatrzymać się nad tym zagadnieniem i wspólnie porozmawiać o tym, jak powstają filmy i jak oddziałują na nas ich poszczególne elementy.
Ten cykl to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają mnóstwo pytań na każdy temat. Filmy dobrane do tego zestawienia to przepiękne i niebanalne historie, pozwalające najmłodszym uczestnikom na zastanowienie się nie tylko nad fabułą, ale także nad prezentowaną formą dzieła. Czy ktoś wie, jak wygląda kabina operatora? Jak to się dzieje, że film nagrany na taśmie widać na tak dużym ekranie? Jak powstaje film animowany? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? To tylko część pytań, odpowiedzi na nie będzie można poznać podczas spotkań w kinie. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.
Praca z filmami zebranymi w cyklu "Filmowe sekrety" sprawia, że uczeń:
? świadomie i aktywnie uczestniczy w odbiorze sztuki pod względem wizualnym oraz muzycznym
? podejmuje działalność twórczą, stosując różnorodne środki wyrazu
? zna i ocenia relacje między najbliższymi, odróżnia dobro od zła, współdziała z rówieśnikami i dorosłymi
.
.
.
październik/listopad 2016
NOCTURNA
reż. A. Garcia, V. Maldonado
Francja, Hiszpania 2007, 88 min.
temat prelekcji: Jak działa kino?
.
.
.
.
grudzień 2016
SVEIN I SZCZUR
reż. V. Ringen
Norwegia 2007, 73 min.
temat prelekcji: Jak powstaje film?
.
.
.
.
.
styczeń 2017
Zestaw filmów krótkich: BOHATEROWIE DNIA CODZIENNEGO
2013 - 2016, 38?
temat prelekcji: Muzyka w filmie
.
.
.
.
.
luty 2017
NOWE PRZYGODY DZIECI Z BULLERBYN
reż. L. Hallström
Szwecja 1987, 95 min.
temat prelekcji: Książki i film
.
.
.
.
marzec 2017
ZESTAW FILMÓW: ANIMACJE
reż. N. Milton, J. Antonisz / 59?
temat prelekcji: Co to jest animacja?
.
.
.
.
kwiecień 2017
SONIA ŚPI GDZIE INDZIEJ
reż. C. Edfeldt, L. H. Clyne
Szwecja 2016, 79 min.
temat prelekcji: Co to jest scenografia?
.
.
.
.
.
maj/czerwiec 2017
BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI
SEKRET RODZINY VON BROMS
reż. P. Klänge
Szwecja 2013, 83 min.
temat prelekcji: Aktorskie zadanie
.
.
.
.
.
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY IV-VI
.
Cykl: Świat filmu
Cykl jest przeznaczony dla dociekliwych uczniów starszych klas szkoły podstawowej i stanowi odpowiedź na zainteresowanie dzieci procesem powstawania filmu. Śledzenie wszystkich etapów, które prowadzą od pomysłu do projekcji na ekranie kinowym, będzie dla nich fascynującą przygodą.
Uczestnicy spotkań w ramach tego cyklu dowiedzą się, jak wyglądały pierwsze pokazy filmowe oraz czym kino sprzed stu lat różniło się od współczesnego. Dzieci prześledzą kolejne etapy powstawania filmu, a także będą miały okazję dowiedzieć się, jaką rolę odgrywają kostiumy, scenografia czy muzyka. Ich zdolności interpretacyjne pomoże rozwinąć poznanie różnorodnych konwencji filmowych. Każde spotkanie poświęcone będzie innemu zagadnieniu. Po zajęciach uczniowie będą bardziej wnikliwymi i świadomymi widzami.
Cykl wspiera realizację treści zawartych w podstawie programowej, m.in.:
? dostrzeganie swoistości artystycznej filmu
? odróżnianie fikcji od rzeczywistości oraz realizmu od fantastyki
? wskazywanie cech charakterystycznych przekazów audiowizualnych ? ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa
? dostrzeganie głównego przesłania oraz elementów składających się na dzieło filmowe ? scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska
.
październik/listopad 2016
Zestaw filmów krótkich: KINO NIEME
Francja, USA 83?
temat prelekcji: Narodziny kina
.
.
.
.
.
grudzień 2016
PODEJMUJĄC RYZYKO
reż. N. van Kilsdonk
Holandia, Belgia 2011, 87 min.
temat prelekcji: Kino po stu latach
.
.
.
.
styczeń 2017
WICHER
reż. K. von Garnier
Niemcy 2013, 101 min.
temat prelekcji: Jak powstaje film?
.
.
.
.
.
luty 2017
ZIGZAG KID
reż. Vincent Bal
Holandia 2012, 95 min.
temat prelekcji: Zadanie scenografii i kostiumu
.
.
.
.
marzec 2017
SYN WINNETOU
reż. A. Erkau
Niemcy 2015, 90 min.
temat prelekcji: Muzyka w filmie
.
.
.
.
kwiecień 2017
BRACIA LWIE SERCE
reż. O. Hellbom
Szwecja 1977, 106 min.
temat prelekcji: Książka i film
.
.
.
.
.
maj/czerwiec 2017
Zestaw filmów krótkich: FILMOWE KONWENCJE
59?
temat prelekcji: Filmowe konwencje
.
.
.
.