O!PLA Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji

W dniach 9 - 14 kwietnia 2013r. zapraszamy na pierwszy Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA.

Nie od wczoraj wiadomo, że tytuł Królowej Polskiej Kinematografii należy się Animacji. Żadna inna technika filmowa nie przyniosła takich i tak wielu zaszczytów polskiej kulturze, jak właśnie Ona. W okresie swojej największej świetności, w latach 60-tych i 70-tych XX wieku, zjawisko zwane Polską Szkołą Animacji było jedną z najlepiej rozpoznawalnych na świecie marek polskiej sztuki, zaś ilość sprzedanych za granicę licencji zapewnił polskiemu filmowi animowanemu pozycję najlepszego artystycznego towaru eksportowego. Przed ?89 rokiem polska publiczność była tego świadoma, gdyż za sprawą tzw. ?dodatków? prezentowanych w kinach przed pełnometrażowymi filmami miała możliwość śledzenia na bieżąco kolejnych dokonań naszych wspaniałych artystów i prężnie działających studiów w Bielsku-Białej, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. W nowych, kapitalistycznych realiach ta chlubna tradycja promocji krótkiego metrażu odeszła do lamusa. W efekcie polska publiczność kinowa straciła kontakt z jedną z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki ? autorską animacją dla dorosłych, która obecnie potwierdza swoją zasłużoną pozycję w Królestwie Polskiej Kinematografii, broniąc ? nie raz jako jedyna ? jej dobrego imienia.

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL POLSKIEJ ANIMACJI ?O!PLA? jest przede wszystkim próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy polskim widzem a polską animacją dla dorosłych.

.

.

Program O!PLA w skrócie:

KONKURS O!PLA - wstęp bezpłatny
9 kwietnia /wtorek/ - godz. 18.00 - sala TANGO
10 kwietnia /środa/ - godz. 18.00 - sala TANGO
12 kwietnia /piątek/ - godz. 18.00 - sala TANGO
13 kwietnia /sobota/ - godz. 18.00 - sala TANGO

Pokazy towarzyszące - bilet 5,00 zł

WSZYSCY JESTEŚMY ULEPIENI Z JEDNEJ PLASTELINY
11 kwietnia /czwartek/ - godz. 18.00 - kino REJS
pokazy filmów Moniki Kuczynieckiej i duetu Kijek/Adamski
spotkanie z Moniką Kuczyniecką i Piotrem Kardasem

O!PLA dla dzieci
10 kwietnia /środa/ - godz. 10.00 - kino REJS
11 kwietnia /czwartek/ - godz. 10.00 - kino REJS
12 kwietnia /piątek/ - godz. 10.00 - kino REJS
13 kwietnia /sobota/ - godz. 14.00 - sala TANGO

WIELKIE MINIATURY - retrospektywa Studia Miniatur Filmowych
13 kwietnia /sobota/ - godz. 16.00 - sala TANGO
14 kwietnia /niedziela/ - godz. 16.00 - sala TANGO
14 kwietnia /niedziela/ - godz. 18.00 - sala TANGO

.
WARSZTATY ANIMACJI PLASTELINOWEJ
prowadzone przez Monikę Kuczyniecką
12 kwietnia /piątek/ - godz. 18.00
13 kwietnia /sobota/ - godz. 9.00
zapisy telefoniczne w kinie REJS (udział bezpłatny)
.

.

Na pokazy konkursowe wstęp bezpłatny (wejściówki do odebrania w kasie kina), na wszystkie imprezy towarzyszące oraz filmy dla dzieci koszt biletu: 5,00zł.

Podstawą festiwalu będzie konkurs najnowszej (zrealizowanej po 1. stycznia 2011 roku) polskiej animacji dla dorosłych, przeprowadzony we wszystkich 21 festiwalowych miejscach. Filmy prezentowane będą w czterech kategoriach: STUDYJNEJ, SZKOLNEJ, OFF, WIDEOKLIP. W konkursie jedynymi jurorami będą widzowie biorący udział w projekcjach. We wszystkich czterech kategoriach zostaną przyznane miejsca od pierwszego do trzeciego, zaś o pozycji na ?animowanym podium? zdecyduje ilość głosów oddanych przez ogólnopolską publiczność.

Przed widzami bardzo trudny wybór, gdyż w konkursie odnajdziemy niemal wszystkie najgłośniejsze polskie animacje z ostatnich dwóch lat, ale także znakomite filmy szkolne, wspaniałe wideoklipy i niejednokrotnie zaskakujące profesjonalizmem wykonania oraz pomysłowością filmy z nurtu ?off?.
Laureatów ogólnopolskiego konkursu poznamy 9 czerwca podczas Wielkiego Finału w Muzeum Kinematografii w Łodzi.

9 kwietnia (wtorek) godz. 18.00 - 94 min. /pokaz w sali TANGO/

KONKURS ?STUDYJNY?: ZESTAW 1

AFTERNOON (2012), Izabela Plucińska, Clay Traces; 2?30?
NOISE (2011), Kijek / Adamski / SFP ? STUDIO MUNKA; 6? 38?
BALLADA O BEZIMIENNYM JOE (2011), Mateusz Heldwein, FUMI Studio; 13?29?
BYŁ SOBIE KRÓL (2011), Tytus Majerski, Kolektyw Film; 5?12?
DISTANCE (2012), Marcin Wojciechowski, SFP ? STUDIO MUNKA / FUNDACJA ANIMA-ART; 9?24?
DOBRO, PIĘKNO I PRAWDA (2011), Balbina Bruszewska, Fundacja Filmowa Se-ma-for; 6?15?
DRÓŻNIK (2012), Piotr Szczepanowicz, SFP ? STUDIO MUNKA / NO LABEL; 11?30?
HOTEL MIRAGE (2011), Joanna Polak, Joanna Polak; 16?32?
DR CHARAKTER PRZEDSTAWIA II (2011), Piotr Dumała,M.Serafiński Studio; 7?47?
DRWAL (2011), Paweł Dębski, FUMI Studio; 14?47?

10 kwietnia (środa) godz. 18.00 - 99 min. /pokaz w sali TANGO/

KONKURS ?STUDYJNY?: ZESTAW 2

SNĘPOWINA (2011), Marta Pajek, Fundacja Filmowa Se-ma-for; 13?39?
LUCKY DAY FOREVER (2011), Alek Wasilewski, Studio Miniatur Filmowych; 16?34?
PAPIEROWE PUDEŁKO (2011), Zbigniew Czapla, Zbigniew Czapla; 8?57?
PIESKA ODYSEJA 2006 (2012), Maciej Majewski, M.Serafiński Studio; 14?
THE GAME (2011), MarcinJaniec, BadiBadi/Studio Spot; 5?
TRIP (2012), Sławek Shuty, Fundacja ?Korporacja Ha!art?; 11?19?
UNDERLIFE (2011), Jarosław Konopka, SFP ? STUDIO MUNKA / SE-MA-FOR 8?32?
TAJEMNICA GÓRY MALAKKA (2012), Jakub Wroński, FUMI Studio; 20?48?

12 kwietnia (piątek) godz. 18.00 - 94 min. /pokaz w sali TANGO/

KONKURS ?SZKOLNY?

BEZ TYTUŁU (2012), Paulina Wyrt, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 1?
CO SIĘ DZIEJE, GDY DZIECI NIE CHCĄ JEŚĆ ZUPY (2011), Paweł Prewencki, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 8?31?
PAC! (2012), Alicja Błaszczyńska, PWSFTviT w Łodzi; 1?19?
MACICA (2012), Anna Kosińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; 6?33?
H2O (2012), Magdalena Tokar, Wydział Sztuki Uniwersytetu Ostrawskiego; 2?07? (Polska / Czechy)
CHWAST (2012), Magdalena Pilecka, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych; 4?10?
TREMOLO NON TROPPO (2012), Lucyna Kolendo, Remo Rauscher, ASP w Gdańsku (Polska/Austria); 01?55?
HISTORIA O MIŁOŚCI (2012), Karolina Specht, PWSFTviT w Łodzi; 1?09?
MOTION COLOUR (2012), Martyna Merkel, ASP we Wrocławiu; 4?20?
LABORATORIUM (2012), Mateusz Dunaj, WA UMCS w Lublinie; 6?08?
LOADING (2011), Zofia Mikołajczak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 5?53?
TURUNTAJ, KONIEC I POCZĄTEK (2011), Natalia Brożyńska, PWSFTviT w Łodzi; 4?49?
PRZYNĘTA (2012), Marta Magnuska, PWSFTviT w Łodzi; 8?14?
KIGO (2013), Izumi Yoshida, PWSFTviT w Łodzi; 6?33?
POLOVANIE (2012), Zuzanna Dąbrowska, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 4?45?
STOLICZKU NAKRYJ SIĘ 2 (2012), Tymon Albrzykowski, PWSFTviT w Łodzi; 7?07?
TELEGRAM (2012), Grażyna Małkiewicz, ASP we Wrocławiu; 02?04?
PING-PONG (2012), Natalia Krawczuk, PWSFTviT w Łodzi; 1?04?
WACHLARZ (2012), Kamila Grzybowska-Sosnowska, ASP w Krakowie; 9?14?
BEAR ME (2012), Kasia Wilk, Filmakademie Baden-Wurttenberg; 5?41? (Niemcy/Polska)

13 kwietnia (sobota) godz. 18.00 - 97 min. /pokaz w sali TANGO/

KONKURS OFF

BAJKA O JASIU I MAŁGOSI (2012), Daniel Zagórski; 17?39?
CHWILA MUZYKI (2012), Jacek Gonciarz; 1?34?
KWADRATACJA (2012), Michał Mróz; 3?
POLOWANIE (2012), Agnieszka Konarska; 2?12? (Polska/Niemcy)
POTENCJALNE PROBLEMY DOZORCY MARIANA (2012), Tomasz Pawlak; 9?16?
RESURRECTION (2011), Wojciech Sankiewicz / Ferajna Filmowa KaPok; 2?05?
SÓWKA IMPREZÓWKA ? MUCHOMOR (2011), Mariusz Szulc / DFP; 2?03?
ŚPIĄCY UMYSŁ (2012), Mariusz Wirski / Grupa Filmowa MWM; 05?02?
TANCERKA (2012), Anna Olech; 1?22?
ZABAWA W CHOWANEGO (2011), Jan Rychter; 5?54?
ZDROWIE I TRZEŹWOŚĆ (2011), Zofia Gramz; 3?34?

KONKURS WIDEOKLIP

CHOWAM SIĘ (2013), Wojciech Retz / STOWARZYSZENIE NA GÓRZE; 3?
DEAD END (2012), Sebastian Kwidziński & Marcin Roszczyniała, Studio BM; 4?10?
GOOD DAYS ARE GONE (2012), Honorata Martin; 04?16?
JESZCZE TEN JEDEN RAZ (2013), Sebastian Kwidziński & Marcin Roszczyniała, Studio BM; 4?02?
NIE MA TO JAK W KINIE (2011), Urszula Palusińska; 4?26?
JUŻ KĄPIESZ SIĘ NIE DLA MNIE (2011), Małgorzata Wojtkowiak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 2?05?
KATACHI (2013), Kijek/Adamski, AB Film Production dla P-Vine Inc.(Polska/Japonia); 3?05?
KTO SIĘ ZANI (2012), Małgorzata Wojtkowiak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu; 3?49?
SPONGE IDEAS (2011), Katarzyna Nalewajka & Paulina Szewczyk, Fundacja Filmowa Se-ma-for; 5?
POŻEGNANIE MAŁEGO WOJOWNIKA (2011), Zuzanna Szyszak; 4?21?
STILL LIFE (2012), Wojciech Hoffmann; 4?30?

Celem O!PLA jest nie tylko jak najszersza prezentacja i promocja współczesnej polskiej animacji, ale także wskazanie jej związków z tzw. Polską Szkołą Animacji, stanowiącą dla dzisiejszych twórców źródło nauki, a niejednokrotnie także twórczej inspiracji. Trudno wyobrazić sobie lepszych patronów pierwszej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji, niż Jan Lenica i Walerian Borowczyk, od których zaczyna się tzw. nurt autorski w polskim filmie animowanym. Co więcej, w 2013 roku będziemy świętować 90. urodziny Waleriana Borowczyka i 85. urodziny Jana Lenicy. I to właśnie twórczość filmową m.in. tych dwóch artystów przypomnimy w ramach dużego 3-częściowego przeglądu 55-lecie Studia Miniatur Filmowych z Warszawy. W programie przeglądu znajdą się zarówno najważniejsze, jak i te mniej znane dzieła skierowane do widzów dorosłych z ponad półwiecznej historii ?Miniatur?.
Współczesną polską animację reprezentować będzie z kolei niekwestionowana ?władczyni plasteliny?, czyli Monika Kuczyniecka, autorka znakomitych plastelinowych animacji, m.in. popularnych i nagradzanych teledysków dla Czesław Śpiewa, Dagadana, Bajzel, Voo Voo, oraz wybitny ?duet kreatywny? współczesnej polskiej animacji, czyli Kijek/Adamski, twórcy zdumiewających pomysłowością i perfekcją wykonania wideoklipów (m.in. Pink Freud, Röyksopp, We Cut Corners, Tomasz Stańko, Pezet) i filmów eksperymentalnych.

11 kwietnia (czwartek) godz. 18.00 - 80 min.

"WSZYSCY JESTEŚMY ULEPIENI Z TEJ SAMEJ PLASTELINY" PRZEGLĄD FILMÓW MONIKI KUCZYNIECKIEJ, PO SEANSIE SPOTKANIE Z REŻYSERKĄ

Monika Kuczyniecka, niekwestionowana ?władczyni plasteliny?, znana przede wszystkim z realizacji niezwykle pomysłowych i nagradzanych teledysków plastelinowych dla takich zespołów jak Czesław Śpiewa, Dagadana, Voo Voo, Bajzel. W 2009 została uznana przez STOPKLATKĘ i telewizję KINO POLSKA ?OFF-owym Odkryciem Roku?. Za swoje realizacje była nagradzana na wielu festiwalach w kraju (w sumie 19 nagród), zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym BRASIL STOP MOTION 2012 w Recife, otrzymała nagrodę specjalną za dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie animacji ?stop motion?. Obecnie realizuje 17-minutową adaptację jednej z baśni Andersena dla Centrum Nauki Kopernik, oraz współpracuje z Movements Factory nad projektem ?Święto Wiosny?. Gdyby Plastuś wciąż pisał swój pamiętnik, z pewnością wspomniałby tam o Monice Kuczynieckiej.

.

W dniach 12 - 13 kwietnia Monika Kuczyniecka prowadzić będzie również warsztaty animacji plastelinowej dla naszych widzów.

Bajzel ?Zabawki? (2011) 3?37? / ?Tadzik kładzie panele? (2006) 1?03" / ?Ucieczka? (2009) 3?28? / Dagadana ?Wszystkie mają po chłopoku? (2011) 4?02? / ?Dlaczego Chińczycy mają skośne oczy? (2006) 1'44"/ FOX feat. m.bunio.s ?Belly of the Beast? (2010) 2?58? / ?Tramwaj? (2007) 8?38? / VOO VOO "Bang! Bang!" (2006) 2'09"/ ?Renifer Bezkostny? (2008-2009), 13'14"/ Czesław Śpiewa

"CO DWIE GŁOWY TO NIE JEDNA" PRZEGLĄD FILMÓW KIJEK/ADAMSKI

Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski (podpisujący swoje prace: Kijek/Adamski), najbardziej kreatywny duet w polskiej animacji (współcześnie i w ogóle), nagradzany w kraju i za granicą (m.in. na najważniejszym festiwalu animacji na świecie we francuskim Annecy), znany przede wszystkim z realizacji niezwykle innowacyjnych, precyzyjnych w wykonaniu i zaskakujących techniczną pomysłowością teledysków i filmów eksperymentalnych (np. "In statu nascendi", będący luźną interpretacją poematu Czesława Miłosza pt. ?Stwarzanie świata?). Realizacja filmu z użyciem kilometra włóczki, czterech latarek i lampy Living Colors (Tomasz Stańko Quintet ?Grand Central"), albo wyłącznie przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego (Oi Va Voi "Everytime"), nie stanowi dla nich problemu. W przeszłości związani z zasłużoną inicjatywą Filmowe Podlasie Atakuje!

.

?In statu nascendi" (2011) 3?07?, Pink Freud ?Dziwny jest ten kraj" (2007) 3?22? / The Myself Collective ?See"(2008) 3?24? / Oi Va Voi ?Everytime" (2009) 3?17? / Tomasz Stańko Quintet ?Grand Central" (2010) 2? / Brodka ?W pięciu smakach"(2010) 3?37? / We Cut Corners ?Pirate's Life"(2011) 2?27?/ Röyksopp ?Coming Home" (2011) 5?05? / ?Noise? (2011) 6?37? / Pezet x Jimek ?Nie muszę wracać" (2012) 3?53? / Shugo Tokumaru ?Katachi" (2013) 3?04?

13 kwietnia (sobota) godz. 16.00 - 100 min.

WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE

Przegląd pt. WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, to zdumiewająca i wyjątkowa wędrówka przez ponad półwieczną historię jednego z najważniejszych studiów w historii światowej animacji. To spotkanie z genialnymi artystami i ich arcydziełami, które czasem miały wpływ na historię animacji w sensie globalnym. Ale WIELKIE MINIATURY to także spotkanie z twórcami mniej znanymi, i ich niesłusznie zapoznanymi dziełami, które, na nowo odkryte po latach, wprawiają widza w przyjemne osłupienie. Takiej historii ?Miniatur? nie znajdziecie w żadnym podręczniku. WIELKIE MINIATURY to istna animowana mieszanka wybuchowa (TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!), którą ogląda się z zapartym tchem, od samego początku do samego końca.

ZMIANA WARTY (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 7'42"

Pierwszy film Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, nagrodzony m.in. w Cannes, Mannheim i Edynburgu. Historia ?płomiennego romansu? pomiędzy księżniczką a strażnikiem, rozegrana przez? pudełka od zapałek! TECHNIKA: animacja lalkowa.

.

.

NOWY JANKO MUZYKANT (1960), Jan Lenica, 10?

Trawestacja noweli Henryka Sienkiewicza. Akcja przeniesiona zostaje do przyszłości. Utalentowany muzycznie wiejski grajek nie potrafi odnaleźć się w stechnicyzowanym i pazernym świecie. I Nagroda ?Złoty Smok Wawelski? w kategorii filmów animowanych na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

OCZEKIWANIE (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski, 9?26?

Jedyny film lalkowy w dorobku Witolda Giersza, jednego z najważniejszych twórców w historii polskiej animacji. Przepięknie opowiedziana historia pojedynku dwóch mężczyzn o wzglądy damy, przedstawiona przez figurki wykonane z kawiarnianych serwetek. Nagrody w Cannes, Edynburgu i Moskwie. TECHNIKA: animacja lalkowa/kombinowana.

.

CZERWONE I CZARNE (1963), Witold Giersz, 6'24"

Drugi film Witolda Giersza z użyciem techniki malowania bezpośrednio na celuloidzie. Zmagania torreadora i byka przeradzają się w rywalizację dwóch kolorów ? czerwonego i czarnego. Brawurowa animacja nagrodzona m.in. w Cannes, Edynburgu, Melbourne, Montevideo i Oberhausen. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

KLATKI (1966), Mirosław Kijowicz, 7'27"

Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

LIBIDO (1967), Alina Maliszewska, 8?01?

Podstarzały donżuan, przekonany o swoim powodzeniu wśród kobiet, próbuje uciec w swych fantazjach nieubłaganemu upływowi czasu. TECHNIKA: animacja rysunkowa/kombinowana.

.

.

INTELEKTUALISTA (1969), Witold Giersz, 6?52?

Siła czy intelekt? W INTELEKTUALIŚCIE to odwieczne pytanie zostaje postawione w epoce jaskiniowej, gdzie dwóch mężczyzn walczy o względy kobiety. Nagrodzona w Wiedniu, zabawna refleksja Witolda Giersza wykonana przy pomocy nakładanych szpachlą, wciąż zmieniających się, grubych warstw farby. TECHNIKA: animacja malarska/kombinowana.

.

INWAZJA (1970), Stefan Schabenbeck, 7?31?

Przewrotny film s-f autora SCHODÓW i WSZYSTKO JEST LICZBĄ, będący jego jedyną realizacją w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Na tajemniczej planecie lądują statki kosmiczne. Rozpoczyna się inwazja? Nagrody w Krakowie, Melbourne i Oberhausen. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

.

RĘKA (1974), Mirosław Kijowicz, 2?34?

Lepiej nie przeszkadzajcie aktorowi, gdy gra. Nawet, jeżeli on jest na ekranie, a Wy siedzicie wygodnie w kinie? Arcydzieło minimalizmu nagrodzone ?Brązowym Lajkonikiem? na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

Z ŻYCIA OWADÓW, CZYLI LOT TRZMIELA (1979), Zofia Oraczewska, 9?03?

Frywolna opowieść o miłosnych podbojach ospałego trzmiela, zapylającego stęsknione jego pieszczot kwiaty. Pewnego dnia, fruwający z kwiatka na kwiatek amant, napotyka na swej drodze uwodzicielską orchideę? TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

ŁAGODNA (1985), Piotr Dumała, 11'00?

Obsypana nagrodami, wydrapana na niezliczonej ilości gipsowych płytek, adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o młodej kobiecie zdominowanej i zastraszonej przez swojego starego męża. TECHNIKA: animacja kombinowana.

.

OPERA NR 23 (1985), Bogdan Nowicki, 8?04?

Żart filmowy na temat współczesnej rock-opery: seks, przemoc, wiedźmy na gitarach i? Superman! TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

WYŚCIG (1989), Marek Serafiński, 6'03"

?Gotowi? Start!? Przedstawiciele polskiego społeczeństwa dogasającej właśnie epoki komunizmu rozpoczynają wyścig, który zdaje się nie mieć końca. Nagrody w Huesca i Lipsku. TECHNIKA: animacja kombinowana.

.

14 kwietnia (niedziela) godz. 18.00 - 106 min. /pokaz w sali TANGO/

SZKOŁA (1958), Walerian Borowczyk, 6'38"

Wyróżniona w Oberhausen groteska na temat musztry wojskowej, mechanizującej człowieka i pozbawiającej go cech indywidualnych, wykonana z ok. 400 zdjęć techniką animowanych fotogramów. TECHNIKA: animacja kombinowana.

.

.

LABIRYNT (1961), Jan Lenica, 14'14"

Obsypany nagrodami, jeden z kamieni milowych XX-wiecznej animacji. Pewien człowiek przybywa do tajemniczego miasta zamieszkałego przez fantastyczne istoty. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

.

.

NEONOWA FRASZKA (1959), Witold Giersz, 8?50?

Roztańczona opowieść o nocnym życiu? neonów. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

.

MATERIA (1962), Kazimierz Urbański, 9?38?

Film Kazimierza Urbańskiego, jednego z najbardziej znaczących twórców w polskiej animacji, ilustrowany muzyką Andrzeja Markowskiego, prekursora wykorzystania muzyki konkretnej i elektronicznej w filmach eksperymentalnych. Sekwencje pozornie abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez artystę przy pomocy wełny. TECHNIKA: animacja obiektów.

.

SKRZYDŁA (1965), Leonard Pulchny, 9?44?

Skromny urzędnik bankowy marzy, by mógł szybować w przestworzach niczym ptak. "Złota Muszla" w kategorii krótkiego metrażu na MFF w San Sebastian. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

DROGA (1971), Mirosław Kijowicz, 4'23"

Człowiek na rozdrożu. To, którą drogę wybierze, zdecyduje o całym jego życiu? Kolejne arcydzieło minimalizmu głównego przedstawiciela tzw. nurtu filozoficzno-refleksyjnego w polskiej animacji. Nagrody w Oberhausen, Mannheim i Barcelonie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

KASKADER (1972), Witold Giersz, 7?44?

Ciężkie jest życie filmowego kaskadera, zwłaszcza, gdy niezadowolony ze sceny reżyser żąda dubli? Dyplom Honorowy na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za "wyborny dowcip i lapidarność formy". TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

BANKIET (1976), Zofia Oraczewska, 8'16"

Krwawa satyra na społeczeństwo konsumpcyjne. Goście przybyli na wystawny bankiet, nie spodziewają się, że będzie to ich ostatni posiłek w życiu? Nagrody w Chicago i Melbourne. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

.

NA KAŻDE WEZWANIE (1976), Leszek Komorowski, 8?45?

Stróż prawa musi być w gotowości na każde wezwanie. Powinien też wiedzieć, jak na nie reagować? Brawurowa parodia amerykańskiego kina gangsterskiego. I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Animacji "Cinanimaffa" w Espinho. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

SZYCHTA (1988), Jerzy Kalina, 5?59?

Ironiczna impresja na temat banknotów PRL-u. Grand Prix "Złoty Lajkonik" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

.

.

JONTEK (1983), Wiesław Zięba, 2?23?

Żart filmowy inspirowany operą HALKA Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

FRANZ KAFKA (1991), Piotr Dumała, 16?16?

Kilka lat z życia wielkiego pisarza, wydrapane na niezliczonej ilości gipsowych płytek. Główne nagrody w Hiroszimie i Zagrzebiu. TECHNIKA: animacja kombinowana.

.

.

OCENA (1979), Leszek Komorowski, 3?42?

Niezwykle aktualny żart filmowy na temat różnorakich taktyk ?product placement? (?lokowania produktu?), i wszechobecnej reklamy. ?Brązowy Lajkonik? na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

14 kwietnia (niedziela) godz. 16.00 - 107 min. /pokaz w sali TANGO/

LOVE GAMESTATION (2001), Paweł Borowski, 11?05?

Pełna absurdalnego humoru historia dotycząca relacji damsko-męskich we współczesnym świecie. Bohater wikła się w związek z Barbie. Jak się później okazuje jest to związek toksyczny. Srebrna Kreska za ?szczególne walory plastyczne? na OFAFA w Krakowie. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

WYSPA R.O. (2001), Jan Lenica, 31?10?

Wielki powrót Jana Lenicy, jednego z najważniejszych twórców w historii światowej animacji, będący zarazem jego ostatnią artystyczną wypowiedzią. Projekt filmu powstał jeszcze na początku l. 60-tych XX wieku. Kosmiczny podróżnik (Piotr Dumała), rozbija się swym statkiem na obcej i tajemniczej planecie? ?Złota Kreska? na Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych w Krakowie. TECHNIKA: animacja kombinowana.

UWAGA! ZŁE PSY (2001), Maciej Majewski, 6?15?

Cztery dni z życia trzech ?ochroniarzy? (Juras, Tajger i Rychu), pracujących w agencji ochrony "Złe psy". Dyplom Macieja Majewskiego w PWSFTviT w Łodzi. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

.

.

ŚLUB KRAWCA (2001), Elżbieta Wąsik, 9?48?

Poetycka historia podróży Krawca i jego przyszłej żony do ślubu. Chociaż siedzą obok siebie, każde z nich żyje w swoim świecie? TECHNIKA: animacja malarska na szkle.

.

.

WARZYWNIAK, 360 ST. (2006), Andrzej Barański, 24?18?

Animowana adaptacja opowiadania Krzysztofa Jaworskiego, dokonana przez cenionego reżysera filmów fabularnych, Andrzeja Barańskiego, i wykorzystująca akwarele i gwasze Edwarda Dwurnika.
Pomiędzy wielkim blokami osiedla mieszkaniowego stoi niepozorna budka w której mieści się maleńki sklepik spożywczy zwany warzywniakiem. W pobliżu jest śmietnik, trzepak, i jeszcze jeden stały element pejzażu: grupka mężczyzn - niezawodnych klientów warzywniaka - raczących się piwem. Można ich oglądać od świtu do nocy. Do warzywniaka prowadzą wszystkie osiedlowe ścieżki, cały czas coś się dzieje i natychmiast staje się tematem ożywionych komentarzy piwnego towarzystwa. Piwo za piwem i upływa cały dzień. Bywa, że pod koniec dnia, pod kimś mocno zmęczonym, nagle ugną się nogi, i zmieniając pozycję na horyzontalną, straci on niepowtarzalną szansę wzięcia udziału w odbywającej się w pobliskim hipermarkecie Wielkiej Promocji Przeterminowanego Piwa Puszkowego. Nagroda w kategorii filmów animowanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Era Nowe Horyzonty" we Wrocławiu.

TITANIC WORLD (2008), Hanna Margolis, 8?

Fabuła filmu ?Titanic World? w pewnym stopniu nawiązuje do katastrofy statku Titanic, jednak jego akcja rozgrywa się w mieście. Bohaterami filmu są kobieta, mężczyzna i ich małoletni syn. Każdy z bohaterów zdaje się być w innym świecie, każdy jest pochłonięty kontaktem z jakimś elektronicznym urządzeniem ? telewizorem albo komputerem. Jednak w wyniku splotu wydarzeń, jakim jest katastrofa w mieście, członkowie rodziny zbliżają się do siebie i są zmuszeni do spędzenia czasu wspólnie. Film w przejmujący sposób pokazuje jak łatwo zapomnieć o najważniejszych w życiu sprawach i dać się omamić wirtualnej rzeczywistości.

LUCKY DAY FOREVER (2011), Aleksander Wasilewski, 16?34?

Prol 514 marzy o zwycięstwie w Wielkiej Loterii, w której główną nagrodą jest awans do elitarnej społeczności Białych, gdzie wszyscy są piękni, młodzi i szczęśliwi, a życie płynie na wiecznej beztroskiej zabawie. Pewnego dnia jego marzenie się spełnia. Czy jednak to była rzecz, której naprawdę pragnął? Czy świat Białych rzeczywiście jest tak doskonały, jak mówiły mu reklamy i media?

.

10 kwietnia (środa) godz. 10.00 - 70 min. /pokaz w sali Rejs/

MAŁY WESTRN (1960), Witold Giersz / SMF; 5'25"

Klasyka polskiej animacji Witolda Giersza. Pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia prawdziwego westernu, namalowana bezpośrednio na celuloidzie.

.

.

PROSZĘ SŁONIA (1978), Witold Giersz / SMF; 63?

Obsypana nagrodami, pełnometrażowa wersja kultowego serialu z końca l. 60-tych o niezwykłej przyjaźni małego Pinia i porcelanowego słonia Dominika, który ?jedząc? niechciane przez chłopca witaminy, urósł do rozmiarów prawdziwego zwierzęcia. Rodzicom Pinia głosu użyczyli: Irena Kwiatkowska i Wiesław Michnikowski, zaś Dominikowi ? Ludwik Benoit.

.

11 kwietnia (czwartek) godz. 10.00 - 61 min. /pokaz w sali Rejs/

PAMIĘTNIK FLORKI (2011), Anna Wróblewska-Dzwoniarek i Stanisław Lenartowicz / ANIMA-POL; 3?

Pilot nowego serialu animowanego będącego adaptacją ilustrowanej książki dla dzieci pt. ?Florka. Z pamiętnika ryjówki? autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.

.

.

ZIELONA KREDKA (2010), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 10?

Jedna z głośniejszych animacji dla dzieci zrealizowanych w ostatnim czasie w Polsce, nagrodzona na festiwalach w Krakowie i Łodzi. Główna bohaterka filmu, kilkuletnia dziewczynka o imieniu Agatka, wraz z przyjaciółmi ? Chomikiem i Zieloną Kredką ? odbywa wyimaginowaną podróż statkiem. Akcja filmu rozpoczyna się i kończy w świecie umownie rzeczywistym, lecz jego główna część dzieje się w świecie wykreowanym przez wyobraźnię dziecka.

HIP-HIP & HURRA: ?Ogromne kolorowe i ma dwie nogi? (2010), Elżbieta Wąsik / SMF; 13?23?

Pierwszy odcinek ?detektywistycznego? serialu o perypetiach dwójki niezłomnych detektywów: hipopotama o imieniu HIP-HIP oraz jego asystentki ? łasiczki o imieniu HURRA. Tym razem muszą oni rozwiązać zagadkę, kto ukradł tęczę?

EDWARD, PSIE SERCE (2011), Grzegorz Koncewicz / M.Serafiński Studio; 11?13?

?Edward Psie Serce? to zabawna i pełna zwrotów akcji opowieść dla dzieci o poszukiwaniu przyjaźni. Głównym bohaterem jest chłopiec marzący o kosmicznych podróżach. Pewnej nocy, niespodziewanie, do jego pokoju wpada bezpański psiak, którego chłopiec bierze za kosmicznego przybysza.

KAKTUS I MAŁY: ?Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie?? (2012), Janusz Martyn / ANIMA-POL; 5?21?

Pierwszy odcinek ?ekologicznego? serialu o charakterze edukacyjnym. Trójka 9-latków ? narrator Mały, jego niesforny kolega Kaktus oraz Kaśka, dziewczynka z charakterem, wyjaśniają, dlaczego mają dobre zdanie o bocianie. Serial jest kontynuacją popularnej w latach 90-tych telewizyjnej serii pt. NOTATNIK PRZYRODNICZY.


MAMI FATALE: ?Pod fatalna banderą? (2011), Łukasz Kacprowicz / SMF, Grupa Smacznego; 10?

Odcinek ?kulinarnego? serialu, którego narratorem jest sam Raobert Makłowicz. Mami Fatale, starsza poczciwa pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić spokojny żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, ale także, żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji - gotowaniu ? tym razem musi stawić czoło? prawdziwemu wielorybowi!

MOTYL ALFRED (2012), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 8?


Akcja filmu rozgrywa się w świecie uszytym ze ścinków materiału, w zakamarkach którego żyją najróżniejsze, stworzone również z tego samego materiału, istoty. Bohaterem filmu jest Mały Marynarz, poszukujący bezskutecznie brakującego na jego mundurze marynarskiego guzika. Marynarz spotyka grupę postaci zaniepokojonych obecnością w ich świecie tajemniczego ?smoka??

12 kwietnia (piątek) godz. 10.00 - 72 min. /pokaz w sali Rejs/

JACEK I PLACEK (1992), Leszek Marek Gałysz / J&P, SMF; 72?

Pełnometrażowa adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego o przygodach dwójki niesfornych i bardzo leniwych braci bliźniaków, którzy zrobią wszystko, aby tylko nie musieć pracować: od kradzieży zaczarowanej marchewki, po porwanie księżyca. A wszystko to, w rytm przebojowej muzyki Lady Pank! I Nagroda w kategorii Pełnometrażowy Film Animowany na MFF Santa Clarita Valley w Los Angeles (1994).

13 kwietnia (sobota) godz. 14.00 - 83 min. /pokaz w sali TANGO/

.

BAŚNIE I WAŚNIE ?BITWA MORSKA? (1964), Piotr Paweł Lutczyn; 8'44"

.

.

.

.

PIESEK W KRATKĘ ?SAM JAK PIES? (1968), Zofia Ołdak; 8?

.

.

.

.

DZIWNE PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA ?ZŁOTY SZLAK? (1969), Bogdan Nowicki; 9?

.

.

.

.

KOCHAJMY STRASZYDŁA ?SZALEJĄCY REPORTER? (1970), Krzysztof Dębowski; 9?
.

.

.

.

PRZYGODY PANNY KRESECZKI ?OBRAZY? (1973), Leszek Galewicz; 8?58?

.

.

.

.
POMYSŁOWY DOBROMIR ?DRUKOWANE KWIATY? (1974), Roman Huszczo; 10?

.

.

.

.

TAJEMNICA SZYFRU MARABUTA ?PORWANIE? (1976), Maciej Wojtyszko; 10?06?
.

.

.

.

WĘDRÓWKI PYZY "ZA PROGIEM..." (1977), Piotr Paweł Lutczyn; 9'48"
.

.

.

.

2 KOTY + 1 PIES ?ZŁOTA RYBKA? (1988), Leszek Marek Gałysz; 8'45"

.

.

.

Honorowy Patronat nad całym festiwalem objęło Studio Miniatur Filmowych z Warszawy, zaś nad Wielkim Finałem ? Studio Filmów Rysunkowych z Bielska-Białej.

Ogólnopolscy Patroni Medialni: KLATKA PO KLATCE.PL, MAŁE KINO.PL, PORTAL FILMOWY.PL, QLTURKA.PL, INDEPENDENT.PL, oraz miesięcznik KINO.

Oficjalna strona festiwalu: www.polskaanimacja.pl

Organizatorem OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU POLSKIEJ ANIMACJI jest ANIMATION ACROSS BORDERS