plakat kopiaW piątek, 10 marca 2017 o godzinie 17:00 odbył się wernisaż wystawy prac Romana Timofiejuka, pt. "Rzeczywistość Symetryczna".

Prace będzie można oglądać w Galerii OT Rondo do 19 marca

O autorze:
Roman Timofiejuk
Rocznik 1953, współczesny polski artysta fotografik, mieszka w Gdyni.
Od 1988r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.
Należy również do Stowarzyszenia Marynistów Polskich i Stowarzyszenia “Morsy Gdyńskie”.
Fotografią zajmuje się od około 40-stu lat, a w jego dorobku artystycznym jest wiele indywidualnych i zbiorowych wystaw oraz udział w różnych konkursach i projektach fotograficznych. W latach 1991-2011 zajmował się fotografią zawodową we własnym studio fotograficznym. Tworzy fotografie przeważnie czarno-białe, a z koloru korzysta umiarkowanie. Jego ulubionym zajęciem jest fotografowanie przestrzeni. Interesuje się cyfrowym przetwarzaniem fotografii i jej zastosowaniem w różnych technikach twórczych. Jest uczestnikiem i organizatorem działań artystycznych i kulturalnych, związanych z fotografią. Obecnie poświęca się całkowicie działalności artystycznej i wystawienniczej. Tworzy artystyczną fotografię w konwencji Fine Art. Aktualnie rozpoczął pracę nad nową wystawą.

Zobacz galerię zdjęć z wernisażu (KLIKNIJ)

 Recenzja wystawy

Symetryczne kreacje Romana Timofiejuka
Na wstępie trzeba powiedzieć i stwierdzić, że każdy obraz, w tym również fotograficzny, to przede wszystkim kompozycja zespołu form stanowiących jedność i wyposażonych w sens. Jak głosi teoria formy a poświadcza ją choćby najprostsza melodia muzyczna - całość jest czymś więcej niż sumą części, gdyż jest ona źródłem i uzasadnieniem tych ostatnich. W tym wypadku, cykl zdjęć Romana Timofiejuka zatytułowany - jak cała wystawa - "Rzeczywistość Symetryczna", spełnia artystyczną, obrazową, ekspresyjną naturę kreacji dzieła.
W teorii sir Herberta Reada  wyłożonej w dziele ,"Icon and Idea", wskazuje on, iż wszelki wytwór sztuk wizualnych, a w swojej istocie wszelka współfiguracja jest formą myśli, a więc posiada w sobie dający się uchwycić rozumowo ekwiwalent pojęciowy.
Zdjęcia Timofiejuka  poszukują w zadaniu swojej symetryczności symbolicznego znaku. Ze znanego fotograficznego wglądu w rzeczywistość, tworzą obraz pozornie znany oparty na systemie współbrzmień. Powstały wizualizacje urzekające swą zagadkowością - kreują one własną odmianę realnego świata. Symbolizują syntezę nieznanego.
Fizjologia widzenia i rozumienia świata ujmowana przez biologiczną i psychofizyczną strukturę człowieka (jest on również bytem duchowym) jest swego rodzaju fenomenem związanym z doświadczeniem, uczeniem się, rozpoznawaniem zmysłowym, zjawisk występujących w przestrzeni w jej naturze. Artysta podejmuje wyzwanie zobaczenia rzeczywistości, otaczającej realności na nowo przez funkcję symetrycznie ustawionych na pionowej osi wyselekcjonowanych kadrów fotograficznych, realizuje to konsekwentnie tworząc "znakowe pejzaże", odwołujące się do naszej intuicji i indywidualnego, ale także kulturowego doświadczania, postrzegania świata na podstawowych kierunkach: do góry, na dół, na prawo, na lewo.
Czym jednak w sensie symbolicznym jest symetria?  Dla starożytnych ludów Mezopotamii, Egiptu, Indii, Grecji symetria była równoznaczna ze spełnieniem, osiągnięciem celu, uwiecznieniem triumfu i stopniem oraz stanem najwyższej równowagi. Odnajdujemy ją na przykład w Kaduceuszu, w płaskorzeźbach w Naksz - i – Rustam,  wadze (Librze) czy na trójdzielnych tarczach heraldycznych. Mezopotamczycy  uważali dwa splecione ze sobą węże za symbole boga leczącego z chorób, które to znaczenie przeszło do czasów współczesnych. Kaduceusz oznacza oś świata, a dwa wokół niej węże odpowiadają chorobie i uzdrowieniu.
Z punktu widzenia ezoterycznego dokładna obustronna symetria wyraża tę samą ideę aktywnej równowagi, ujawnia ekspresję antagonistycznych sił wzajemnie się hamujących, by mogła zaistnieć forma wyższa statyczna.
W historii sztuki znamy wielu artystów posługujących się symetrią kompozycyjną z Romanem Cieślewiczem na czele, którego "Cyklopy", jednookie graficzne wyobrażenia postaci przejmują swoją znaczeniowością i ekspresją. Natomiast Roman Timofiejuk poszukując ważkiego znaku dla swojego "nowego pejzażu, odnajduje jego "rozwinięcia" i instaluje w nich: bramy, dukty, skrzyżowania dróg, architektoniczne przejścia, pasaże, mosty, megalityczne obiekty. Osiowość tych czarnobiałych fotogramów jest ich strukturalnym sensem. Rytmiczne w swojej dynamice, intrygują swoją niebywałą równowagą.
Fotografik, znany mi już z poprzednich cykli "Harmonia obiektywna", "Obraz Polski", "Genotyp", "Odyseja", jeszcze raz w "Rzeczywistości Symetrycznej" ujawnia swój nietuzinkowy talent w konstruowaniu, projektowaniu i realizowaniu swoich ważnych artystycznych konstatacji na temat fotografii kreacyjnej i kreacji w fotografii.

dr Marian Panek - Częstochowa