Najnowszą paryską premierę „Salome” Straussa przygotowały kobiety.

Salome plakat średni

 

ecobilet emcek 

 

Reżyserię powierzono Lydii Steier (inscenizowała między innymi dla Salzburger Festspiele), a kierownictwo muzyczne obejmie Simone Young (ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt najsłynniejszych oper i symfonii, była pierwszą dyrygentką w historii Wiener Staatsoper). „Salome” to owiana skandalem jednoaktowa opera jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Libretto w całości oparto na dramacie Oscara Wilde’a, który napisał tę swoją francuską tragedię dla samej Sarah Bernhardt. W postać tytułową wcieli się Elza van den Heever, wybitna południowoafrykańska sopranistka, solistka między innymi The Metropolitan Opera, a jej matką, Herodiadą, będzie legendarna fińska sopranistka Karita Mattila. Heroda zaśpiewa Zoran Todorovich, a Jana Chrzciciela Iain Paterson. W potężnej i wymagającej obsadzie znajdzie się też polski śpiewak: tenor Maciej Kwaśnikowski będzie III Żydem (krótki, ale arcytrudny muzycznie kwintet Żydów).

 

 Salomé 22 23 Agathe Poupeney OnP 11 małe

 

______________________________________________________________________________________

W spektaklu mają miejsce sceny o charakterze przemocowym i seksualnym, które mogą wywołać dyskomfort u widzów.

_______________________________________________________________________________________

 

Salomé 22 23 Agathe Poupeney OnP 2 małe

 

SALOME
spektakl z paryskiej Opery Narodowej, 2022
dramat muzyczny w jednym akcie, czas trwania: 120 min

muzyka: Richard Strauss
libretto: na podstawie dramatu Oscara Wilde’a pod tym samym tytułem
dyryguje: Simone Young
reżyseria: Lydia Steier reżyseria
scenografia i projekcje video: Momme Hinrichs
kostiumy: Andy Besuch
światło: Olaf Freese
dramaturgia: Maurice Lenhard

obsada:
John Daszak jako Herod Antypas, tetrarcha Judei
Karita Mattila jako Herodiada, jego żona
Elza van den Heever jako Salome, córka Herodiady, pasierbica Heroda
Iain Paterson jako prorok Jan Chrzciciel
Tansel Akzeybek jako Narraboth, młody Syryjczyk
Katharina Magiera jako Paź Herodiady
Matthäus Schmidlechner jako pierwszy Żyd
Éric Huchet jako drugi Żyd
Maciej Kwaśnikowski jako trzeci Żyd
Mathias Vidal jako czwarty Żyd
Sava Vemić jako piąty Żyd
Luke Stoker jako pierwszy Nazarejczyk
Yiorgo Ioannou jako drugi Nazarejczyk
Dominic Barbieri jako pierwszy Żołnierz
Bastian Thomas Kohl jako drugi Żołnierz
Alejandro Baliñas Vieites jako Kapadota
Marion Grange jako Niewolnik
Orkiestra Opéra national de Paris • Epizodyści

 

Salomé 22 23 Agathe Poupeney OnP 9 małe

 

STRESZCZENIE LIBRETTA
Rzecz dzieje się na wielkim tarasie w pałacu Heroda.

We wnętrzach pałacu Heroda, tetrarchy Judei, trwa uczta. Młody Syryjczyk Narraboth obserwuje przez otwarte drzwi księżniczkę Salome. Jest obojętny na prowadzoną właśnie przez dwóch Żołnierzy rozmowę. Zdaje się nie słyszeć Pazia Herodiady, który radzi mu odwrócić wzrok od księżniczki. Nie docierają do niego słowa niepokojącej przepowiedni, którą wygłasza prorok Jan Chrzciciel. Herod uwięził go w celi niedaleko tarasu.

Na tarasie pojawia się Salome, która uciekła tu, by znaleźć schronienie przed ojczymem Herodem i rozpustnymi gośćmi. Głos proroka rozbrzmiewa ponownie. Księżniczka mówi o strachu tetrarchy przed tym mężczyzną, który przeklął jej matkę, Herodiadę, za cudzołóstwo. Ogarnięta gwałtownym pragnieniem zobaczenia proroka
i porozmawiania z nim, Salome zwraca się do Narrabotha, by ten przyprowadził Jana Chrzciciela przed jej oblicze. Zakochany w mniej młody Syryjczyk robi to, mimo sprzeciwu Żołnierzy.

Zjawia się Jan Chrzciciel. W ostrych słowach gani nikczemne występki Heroda i Herodiady. Księżniczka Salome jest zafascynowana tym mężczyzną, tak odmiennym od wszystkiego, co zna. Wyraża pragnienie, by dotknąć jego ciała
i pocałować jego usta. Nie mogąc znieść jej spojrzenia, prorok odpycha ją. Zrozpaczony wyznaniem Salome, zakochany w niej Narraboth zabija się. Jan Chrzciciel przeklina księżniczkę i wraca do swojej celi.

Tetrarcha i Herodiada pojawiają się na tarasie w poszukiwaniu Salome. Herod jest znużony i niespokojny zarazem. Potyka się o zwłoki Narrabotha. Królowa namawia go, by wrócił do środka razem z nią, ale Herod zaprasza Salome do wspólnego posiłku. Żydzi, a następnie Nazarejczycy, wdają się w spór o przyjście Mesjasza. Ich kłótnię przerywają przekleństwa Jana Chrzciciela.

Nie zwracając uwagi na Herodiadę, która błaga go, by uciszył bluźniącego przeciw niej proroka, tetrarcha prosi Salome, by dla niego zatańczyła. Księżniczka początkowo odmawia, ale tetrarcha nalega, przysięgając, że da jej wszystko to, czego dziewczyna zapragnie. Pomimo protestów matki, Salome zgadza się na taki układ. Taniec księżniczki wprawia Heroda w ekstazę. Gotowy jest zapłacić Salome każdą cenę, ale ta chce tylko jednego: głowy Jana Chrzciciela na srebrnej tacy. Przerażony tym żądaniem tetrarcha próbuje odwieść ją od jego realizacji, oferując
w zamian wszystkie swoje skarby. Salome jednak nie zmienia zdania, przypominając Herodowi, że przysiągł dać jej wszystko, o cokolwiek poprosi. Widząc nadzieję na pozbycie się wrogiego jej proroka, Herodiada staje po stronie córki. Wyczerpany Herod poddaje się i wydaje rozkaz. Egzekucja odbywa się w ciszy celi skazańca. Otrzymawszy nagrodę za swój taniec, Salome bierze odciętą głowę Jana Chrzciciela i namiętnie całuje ją w usta, mówiąc jednocześnie, że choć za życia te usta nią gardziły, to teraz to ona ma nad nimi władzę. Zbrzydzony tym widokiem Herod rozkazuje żołnierzom zabić Salome.

 

Przedstawienie przygotował zespół Opéra national de Paris
Transmisja HD LIVE: 27 października 2022 • czwartek • 19:40

 

 Salomé 22 23 Agathe Poupeney OnP 8 małe

SALOME - libretto