Już wkrótce na ekranie kina REJS będzie można zobaczyć i usłyszeć polską sopranistkę Aleksandra Kurzak, która występuje jako Micaela w "Carmen" Georgesa Bizeta w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Polska śpiewaczka związana jest z Met od roku 2004, kiedy zadebiutowała rolą Olimpii w "Opowieściach Hoffmanna" Offenbacha. Rolę Micaeli kreuje w Nowym Jorku po raz pierwszy. Micaela jest narzeczoną sierżanta Don Josego, który nie może się oprzeć urokowi pełnej temperamentu Cyganki Carmen.
To porywający spektakl, pełen tańca z domieszką folkloru hiszpańskiego. Micaela jest bardzo piękną rolą. Krótką, ale wymagającą. Na początku śpiewa się duet, a później są dwie godziny przerwy do bardzo, bardzo trudnej arii i finału. Trudność polega na tym, że trzeba utrzymać głos w formie, być rozśpiewaną tak, aby adrenalina i emocje nie spadły. Micaela zawsze była śpiewana przez pierwsze soprany świata operowego
– wyjaśniła Aleksandra Kurzak.
CARMEN Aleksandra KurzakW obsadzie nowojorskiej Carmen znaleźli się także: odtwarzająca tytułową postać mezzosopran Francuzka Clementine Margaine, tenor Roberto Alagna, który wcielił się w Don Josego oraz rosyjski bas Aleksander Winogradow grający torreadora Escamillo. Wystąpiła również, mająca polskie korzenie, Maria Kowroski, primabalerina z New York City Ballet.
Spektakl nowojorski jest wznowieniem produkcji Eyre'a z 2009 roku usytuowanej w Sewilli i jej okolicach z monumentalnymi dekoracjami Roba Howellaj. Na scenie Met pojawia się balet, korrida i walka na noże, do tego ognista i podziwiana za piękno muzyka z hiszpańskimi rytmami. /Andrzej Dobrowolski, dzieje.pl/
Na słupską retransmisję CARMEN zapraszamy do kina REJS w niedzielę, 17 marca, o godzinie 15.00.
Bilety w cenie 20,00 i 25,00 zł do nabycia w kasie kina oraz on-line.
17 MARCA 2019, GODZINA 15.00
 
CARMEN
opera w czterech aktach
The Metropolitan Opera, USA 
czas trwania: około 200 min. 
przedstawienie w języku francuskim z polskimi napisami
muzyka: Georges Bizet 
libretto: Henri Meilhac i Ludovic Halévy 
na podstawie noweli Prospera Mérimée pod tym samym tytułem 
dyrygent: Louis Langrée 
reżyseria: Richard Eyre 
choreografia: Christopher Wheeldon 
obsada: Clémentine Margaine, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Alexander Vinogradov
 
POLSKA SOPRANISTKA, ALEKSANDRY KURZAK, PO RAZ PIERWSZY W RETRANSMISJI Z MET
 
Akcja rozgrywa się na początku XIX wieku, w Sewilli i jej okolicach. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć sam musi zostać dezerterem i bandytą. Odrzucony, zabija niestałą Carmen.
 
CARMEN plakatMet już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” jeden wielki operowy przebój.
Carmen rozsławiła nazwisko Georges’a Bizeta na całym świecie. Niestety była to już sława pośmiertna, kompozytor zmarł bowiem nie doczekawszy się sukcesów, jakie ta opera zaczęła odnosić na scenach świata. Pierwsze wystawienie dzieła okazało się totalną klapą. Trudno dziś ocenić, czy chłodne przyjęcie, z jakim spotkała się Carmen, należy wiązać z tematem czy z muzyką utworu. W końcu i jedno, i drugie mogło się nie podobać publiczności. Główną postacią jest Cyganka, przemytniczka, która popycha żołnierza do dezercji, śpiewa i tańczy w oberży, wreszcie na oczach widzów zostaje zasztyletowana przez byłego kochanka. Dzieło Bizeta zdecydowanie różniło się od konwencjonalnej opery komicznej. Nowatorstwo tej opery polega między innymi na ukazaniu bohaterów zwyczajnych, żywych ludzi, żołnierzy, przemytników i robotnic z fabryki cygar, w miejsce postaci konwencjonalnych, pełnych sztucznego patosu.
 
Muzyka "Carmen” łączy w sobie najlepsze cechy stylu opery francuskiej i włoskiej, jej niezwykła barwność, żywiołowy temperament, swoisty hiszpański egzotyzm, blask i efektowność niezmiernie porywają słuchaczy. Dzięki "Carmen” Bizet zyskał znaczące miejsce w historii muzyki operowej.
 
Aleksandra Kurzak, która w inscenizacji „Carmen” wcieliła się w postać Micaëli, od lat śpiewa w The Metropolitan Opera. Zadebiutowała tam w 2004 roku w „Opowieściach Hoffmanna”, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”.