Sputnik nad Słupskiem

W dniach 14 - 20 stycznia 2013r. kino REJS Młodzieżowego Centrum Kultury w Słupsku zaprasza na replikę warszawskiego Festiwalu Filmów Rosyjskich SPUTNIK. W stolicy po raz szósty, a u nas po raz trzeci będzie można oglądać nie tylko klasyczne dzieła kinematografii radzieckiej ("Człowiek z kamerą" Wiertowa, "Wujaszek Wania" Konczałowskiego), ale także kino współczesne, reprezentowane przez takich głośnych autorów, jak Sokurow, Bałabanow i Łungin. W tegorocznej edycji Sputnika nad Słupskiem pokażemy 14 filmów, ułożonych w bloki tematyczne: od poniedziałku do czwartku będzie to nowe kino rosyjskie, w piątek i sobotę klasyka kina rosyjskiego, natomiast w niedzielę, na zakończenie festiwalu, zaprezentujemy dwa tytuły ze złotej kolekcji Sputnika.

Bilety na filmy festiwalowe kosztują 12,00zł.

W sprzedaży jest również karnet na 5 filmów, w cenie 40,00zł (istnieje opcja zakupu karnetu na więcej niż 5 tytułów, każdy kolejny film w karnecie to koszt 8,00zł).

Od 14 stycznia do końca miesiąca w kasie kina będą również w sprzedaży książki Wydawnictwa Claroscuro: "Moskwa Noir", czyli zbiór opowiadań współczesnych pisarzy rosyjskich oraz "duchLess" Siergieja Minajewa - jeden z najgłośniejszych debiutów ostatnich lat, ponad dwa miliony egzemplarzy sprzedanych w Rosji.

MOSKWA NOIR

cena: 28zł

Zbiór opowiadań zatytułowany Moskwa Noir to część dużego wydawniczego projektu zainicjowanego w 2004 roku przez nowojorskie wydawnictwo Akashic Books. Wydali oni już szereg tomów poświęconych miastom Ameryki (w tym kultowy już, rozpoczynający serię Brooklyn Noir), a także światowym stolicom, takim jak Paryż, Londyn, Dublin, Stambuł, Hawana Noir. Ideą, która przyświecała autorom tego projektu, było zebranie kilkunastu najważniejszych autorów, którzy spróbowaliby zmierzyć się w swoich opowiadaniach z mroczną stroną danego miasta, ukazać zakamarki jego zagadkowej duszy.

Redaktorkami antologii Moskwa Noir są znane petersburskie agentki literackie Julia Goumen i Natalia Smirnova. W jednym tomie zebrały one opowiadania najważniejszych współczesnych pisarzy rosyjskich. Wśród nich znajdziemy nazwiska takie jak: Ludmiła Pietruszewska, Anna Starobiniec, Irina Dienieżkina, Maksim Maksimow. Każdy z autorów jest dobrze znany czytelnikom, każdy ma swój własny styl i swoja nieograniczoną wyobraźnię: Anna Starobiniec uczyniła swoim bohaterem biznesmena, który wśród bezdomnych szuka schronienia przed zemstą szefa-oligarchy; Dmitrij Kosyriew stworzył na wpół mistyczną opowieść o palcie Ławrientija Berii, nawiązując nią do gogolowskiej Szyneli; z kolei bohaterką wstrząsającego opowiadania Maksima Maksimowa jest nauczycielka, która usiłuje otruć swojego ojca.

Wszystkie teksty łączy miejsce akcji ? miasto Moskwa. Nie jest to jednak Moskwa, jaką zna każdy, kto choć raz ją odwiedził - miasto ulicznych korków, smogu, zatłoczonego metra, luksusu i Placu Czerwonego. Moskwa Noir to miejsce niewyjaśnionych zbrodni i mrocznych tajemnic. Ten zbiór opowiadań to obszerny i zaskakujący portret Moskwy, wciągający i szokujący zarazem, ale na pewno wyrazisty i głęboko zapadający w pamięć. Moskwa to miasto, które można pokochać lub znienawidzić, ale na pewno nie można pozostać wobec niego obojętnym.
.

duchLess

cena: 35zł

Jeden z najgłośniejszych debiutów w literaturze rosyjskiej ostatnich lat. Książka po upływie zaledwie jednego miesiąca znalazła się na listach bestsellerów. W ciągu dwóch lat sprzedanych zostało ponad 2 miliony egzemplarzy. Jak mówi sam autor, poświęcił ją straconemu pokoleniu Rosjan urodzonych tak jak on w latach 70-tych. Tytuł symbolizuje stan duszy przedstawicieli tej generacji. Główny bohater książki to manager pracujący w moskiewskiej filii dużej francuskiej spółki, bezskutecznie starający się zagłuszyć swe rozterki i poczucie bezsensu życia alkoholem i narkotykami. Każdy jego wieczór wygląda podobnie: modne kluby, ludzie oceniający innych tylko na podstawie markowego ubrania, puste rozmowy o nowych trendach i urlopach w egzotycznych krajach, ?porządne? dziewczyny, które cenią się drożej od luksusowych prostytutek, ścieżki kokainy na szklanych blatach klubowych toalet. Książka Minajewa to także obraz współczesnej Moskwy, jakiej nie znajdziemy w przewodnikach turystycznych.

Powieść duchLESS (oryg. ???less. ??????? ? ??????????? ????????) ukazała się dotychczas w Niemczech, Serbii, Chorwacji i na Węgrzech. W Rosji, w ciągu 9 miesięcy od ukazania się na rynku, książka sprzedała się w nakładzie 500 000 egzemplarzy.

Minajew o reakcji na jego książkę w rosyjskim społeczeństwie: ?Nie było prawie żadnych neutralnych reakcji. Czytelnicy albo ją kochali albo nienawidzili. Kochali ją za prawdę, którą zawiera, ale z tego samego powodu jej nienawidzili. Był to pierwszy eksperyment tzw. rosyjskiego lustra, w którym czytelnik widzi własne cechy. Jednak było o wiele przyjemniej wyobrażać sobie, że to jest książka o kimś znajomym, a nie o sobie samym.?
.

.

PROGRAM PRZEGLĄDU:

14 stycznia (poniedziałek) godz. 18.00 - ŁADUNEK 200

Gruz 200
Rosja 2007, 89 min.

reżyseria: Aleksiej Bałabanow
scenariusz: Aleksiej Bałabanow
zdjęcia: Aleksandr Simonov
obsada: Agnija Kuzniecowa, Aleksiej Polujan, Leonid Gromow, Aleksiej Sieriebriakow, Jurij Stiepanow

Jest rok 1984, totalitarne imperium dogorywa, u progu stoi już pierestrojka. Ideologie powoli upadają, obwieszczono koniec historii. Samoloty wojskowe z trumnami (tytułowy Ładunek 200) nie omijają nawet tak małych miast jak Leninsk, w którym mieszka młoda bohaterka filmu ? córka partyjnego sekretarza, w której zakochuje się milicjant Żurow. Po dyskotece dziewczyna przepada bez wieści. Tego samego wieczoru na peryferiach miasteczka zostaje popełnione okrutne morderstwo. ?Ładunek 200? jest historią opartą na prawdziwych wydarzeniach. To szokujący obraz opowiadający o sile systemu i jego wpływie na ludzi. Bałabanow, który swoje filmy zwykł nie tylko reżyserować, lecz także i pisać do nich scenariusze, jest gwarantem popularności obrazu. Jego obraz należy do tych, obok których nie da się przejść obojętnie.

15 stycznia (wtorek) godz. 18.00 - WYSPA

Ostrov
Rosja 2006, 112 min.

reżyseria: Paweł Łungin
scenariusz: Dmitrij Sobolew
obsada: Piotr Mamonow, Wiktor Suchorukow, Dmitrij Diużew, Jurij Kuzniecow

Film o świętości, przeznaczeniu, opętaniu i wybaczeniu. To przypowieść o życiu i śmierci.
?Wyspa? opowiada historię człowieka, który chcąc ratować własne życie, zabija przyjaciela, by całe późniejsze życie szukać przebaczenia w klasztorze. To film o winie i odkupieniu, o dojrzewaniu do odpowiedzialności za własne czyny. Niektórzy dostrzegali w filmie echa arcydzieła ?Andriej Rublow? Tarkowskiego, podkreślając, że reżyser i scenarzysta starali się wywołać podobieństwa przez takie zabiegi, jak liczne przedstawienia obrazów wody, monochromatyczną kolorystykę obrazu czy twarze i wygląd mnichów.

16 stycznia (środa) godz. 18.00 - KAMIENNY ŁEB

Kamennaya bashka
Rosja 2008, 94 min.

reżyseria: Filipp Jankowskij
scenariusz: Aleksiej Mizgiriow,
Walerij Fedorowicz, Konstantin Syngajewskij
obsada: Nikołaj Wałujew, Roksana Fandera, Witalij Kiszczenko, Jegor Pazjenko

Wstrząsająca historia utalentowanego boksera. Mistrz Świata w wadze ciężkiej Jegor Gołowin, zwany jest Kamiennym Łbem, z uwagi na to, że w ogóle nie odczuwa bólu. Po przeżytym wypadku, w którym ginie jego ukochana, pamięta jedynie bieżący przeżyty dzień, w nocy zaś wszystko zapomina. Mimo to, jego manager pragnie wystawić go ponownie do walki. Aby tego dokonać, wynajmuje dla Jegora prostytutkę, która udaje jego narzeczoną. Jednak wkrótce Kamienny Łeb zrozumie wszystko i postanowi się zemścić. Ma jednak na to tylko jeden dzień...

16 stycznia (środa) godz. 20.00 - TEŻ CHCĘ

Ja Tozhe Hochu
Rosja 2012, 89 min.

reżyseria: Aleksiej Bałabanow
scenariusz: Aleksiej Bałabanow
muzyka: Leonid Fiodorow
zdjęcia: Aleksandr Simonow
obsada: Jurij Matwiejew, Aleksandr Mosin, Oleg Garkusza, Aleksiej Bałabanow

Film opowiada historię podróży pięciorga osób - Bandyty, jego przyjaciela Matwieja i starszego ojca, Muzyka oraz pięknej, młodej dziewczyny. Wybierają się oni razem na poszukiwanie Dzwonnicy Szczęścia, która według wierzeń znajduje się gdzieś między Sankt Petersburgiem a Ugliczem, w pobliżu opuszczonej elektrowni atomowej. Mówi się, że Dzwonnica ?zabiera? ludzi, spełniając ich marzenia. Ale nie wszystkich. Każdy z jadących ciemnym, dużym samochodem wierzy, że Dzwonnica ?zabierze? właśnie jego i pozwoli osiągnąć mu wieczne szczęście.

17 stycznia (czwartek) godz. 18.00 - BEDUIN

Bedouin
Rosja 2011, 90 min.

reżyseria: Igor Voloshin
scenariusz: Igor Voloshin
muzyka: Gingger Shankar
zdjęcia: Aleksei Rodionov
obsada: Olga Simonova, Mikhail Evlanov, Remigius Sabulis, Anna Michałkowa

Córka Rity choruje na białaczkę. W celu uzyskania niezbędnej sumy pieniędzy na leczenie Rita jedzie do Rosji, aby zostać matką zastępczą ? surogatką. Według umowy surogatka nie może opuszczać miasta, a obiecane pieniądze są wypłacane w równych ratach przez cały okres ciąży. Rita nie zdążyła zdobyć pieniędzy na dalsze leczenie, którego nie można przerywać. Poszukiwanie dawcy i zaplanowana operacja przeszczepu szpiku kostnego wymaga szybkich decyzji. Bezradność lekarzy wobec choroby zmusza Ritę do zrobienia kolejnego szalonego kroku. Przez przypadek dowiaduje się, że w Jordanii podobne choroby leczą mlekiem wielbłąda. Jordania staje się jej ostatnią nadzieją. Rita zabiera córkę i leci z nią do kraju, który zmienia w ich życiu wszystko.

17 stycznia (czwartek) godz. 20.00 - PORTRET O ZMIERZCHU

Portret v sumerkakh
Rosja 2011, 105 min.

reżyseria: Angelina Nikonova
scenariusz: Angelina Nikonova, Olga Dykhovichnaya
zdjęcia: Eben Bull
obsada: Olga Dykhovichnaya, Sergei Borisov, Sergei Golyudov, Roman Merinov

Uczestnik programu ?Dni autorskie? międzynarodowego festiwalu filmowego w Wenecji i sekcji konkursowej festiwalu ?Kinotawr? w Soczi 2011.
Marina znalazła się w niewłaściwym miejscu i w niewłaściwym czasie. Pewnego dnia zostaje napadnięta na ulicy i zgwałcona. Przeżyte upokorzenia i ból zmieniają bieg jej stabilnego i szczęśliwego życia. Główna bohaterka szuka możliwości zemsty. Życie okazuje się jednak bardziej skomplikowane? Marina wpada w poważne problemy i nie potrafi odnaleźć właściwej drogi. Los Mariny i jej decyzje będą wielkim zaskoczeniem dla widza?

.

18 stycznia (piątek) godz. 18.00 - WUJASZEK WANIA

Diadia Wania
ZSRR 1970, 104 min.

reżyseria: Andriej Konczałowski
scenariusz: Andriej Konczałowski
zdjęcia: Georgi Rerberg, Yevgeni Guslinsky
obsada: Irina Kupchenko, Siergiej Bondarczuk, Irina Miroszniczenko, Innokientij Smoktunowski

Profesor Aleksandr Sieriebriakow ze swoją młodą żoną Heleną przybywa do majątku ziemskiego, odziedziczonego po pierwszej żonie i zarządzanego przez jej brata, Iwana Wojnickiego. Profesor chce sprzedać posiadłość, Wojnicki kocha się zaś skrycie w jego żonie, którą na miejscu uwodzi przyjaciel rodziny, dr Astrow. W nim z kolei zakochana jest córka profesora, Sonia. W tej dusznej atmosferze prowincji, pośród wzajemnych żali i tłumionych namiętności dojdzie wkrótce do dramatycznego wybuchu skrywanych emocji...
Film Andrieja Konczałowskiego należy do żelaznej klasyki kina radzieckiego i jest najwybitniejszą adaptacją Czechowa na ekranie.

18 stycznia (piątek) godz. 20.00 - IDŹ I PATRZ

Idi i smotri
ZSRR 1985, 145 min.

reżyseria: Elem Klimow
scenariusz: Aleś Adamowicz, Elem Klimow
muzyka: Oleg Janczienko
zdjęcia: Alieksiej Rodionow
obsada: Aleksey Kravchenko, Jurs Lumistie, Vladas Bagdonas, Liubomiras Lauciavicius

Oparty na faktach film Elema Klimowa odwołuje się do ?Chatyńskiej opowieści? Alesja Adamowicza z 1971 roku. To jeden z najbardziej przerażających obrazów o wojnie.
Bohaterem filmu jest szesnastoletni Flora, który wyrusza do lasu, żeby pomóc partyzanom. Na początku jest niemal dzieckiem. Po przerażających doświadczeniach wojennych, bardzo szybko dorasta, a potem wręcz się starzeje. Wojna zniekształca jego delikatne, dziecięce rysy. Zmieniona twarz Flory staje się odzwierciedleniem wojny.

19 stycznia (sobota) godz. 13.30 - CZŁOWIEK Z KAMERĄ

Chelovek s kinoapparatom
ZSRR 1929, 68min.

reżyseria: Dżiga Wiertow
scenariusz: Dżiga Wiertow
zdjęcia: Michaił Kauffman

?Człowiek z kamerą? to poetycki obraz Moskwy lat 20-tych, obserwowanej od wczesnych godzin rannych, do momentów szczytu. Setki perspektyw, doskonały montaż i wielki żywioł filmowania. Wiertow nie tylko rejestruje rzeczywistość, lecz także tworzy ją na nowo za pomocą wszechmocnego oka kamery. Niezwykłe rytmiczne zestawienia ujęć prowokują skojarzenia, obrazy codzienności zderzają się z autotematycznymi zdjęciami ukazującymi proces tworzenia dzieła filmowego.

19 stycznia (sobota) godz. 15.00 - DIABEŁ MORSKI

Chelovek-Amfibiya
ZSRR 1962, 82 min.

reżyseria: Vladimir Chebotaryov, Gennadi Kazansky
scenariusz: Aleksei Kapler
muzyka: Andrei Petrov
zdjęcia: Eduard Rozovsky
obsada: Anastasiya Vertinskaya, Aleksandr Zakharov, Georgi Tusuzov, Yuri Medvedev

Tytułowy diabeł - Ichtiander - to w gruncie rzeczy dobry chłopak. Przed laty wyposażony przez ojca w skrzela rekina. Teraz musi zmagać się z nienawistnym, demonicznym Don Pedro, hordami policji, no i rzecz jasna z miłością.

19 stycznia (sobota) godz. 17.00 - WNIEBOWSTĄPIENIE

Voskhozhdeniye
ZSRR 1977, 111 min.

reżyseria: Łarisa Szepitko
scenariusz: Łarisa Szepitko, Yuri Klepikov
muzyka: Alfred Shnitke
zdjęcia: Vladimir Chukhnov, Paweł Lebieszew
obsada: Boris Plotnikov, Władimir Gostiuchin, Viktoriya Goldentul

Białoruś. Zima 1942 roku. Ciężkie boje toczone przez oddziały partyzanckie dziesiątkują ludzi. Dowódca jednego z oddziałów wysyła dwóch żołnierzy po żywność. Kiedy Rybak i Sotnikow docierają do wsi okazuje się, że pozostały po niej tylko zgliszcza. Po dotarciu do następnej wsi Sotnikow trawiony gorączką i wyczerpany atakami kaszlu traci siły na powrót do oddziału. Jednak Rybak skłania go do wyruszenia w drogę powrotną. Tam napotykają Niemców. Sotnikow zostaje ranny, ale mimo tego udaje im się dotrzeć do chaty Demczychy?

19 stycznia (sobota) godz. 19.00 - DERSU UZAŁA

Dersu Uzala
Japonia, ZSRR 1975, 164 min.

reżyseria: Akira Kurosawa
scenariusz: Akira Kurosawa, Jurij Nagibin
muzyka: Isaak Shvarts
zdjęcia: Fiodor Dobronrawow, Jurij Gantman, Asakadzu Nakaj
obsada: Maksym Munzuk, Jurij Sołomin, Swietłana Daniłczenko, Dima Korszykow, Sujmienkuł Czokmorow

W filmie japońskiego mistrza fascynujące zdjęcia krajobrazu i wielkie uczucia, pokazane bez sentymentalizmu, tworzą opowieść o męskiej przyjaźni. Rosyjski badacz Arsenijew wspomina ekspedycję naukową na wschód, podczas której kirgijski myśliwy ratuje życie grupie naukowców. Wiele lat później spotykają się ponownie i Arsenijew zabiera swego wybawcę do miasta, ale ten nie potrafi przyzwyczaić się do nowoczesnego życia i powraca do lasów.
SPUTNIK NAD SŁUPSKIEM

.

20 stycznia (niedziela) godz. 16.00 - CIELEC

Telets
Rosja 2001, 94 min.

reżyseria: Aleksander Sokurow
scenariusz: Jurij Arabow, Yuri Arabov
muzyka: Andrey Sigle
zdjęcia: Aleksander Sokurow
obsada: Maria Kuzniecowa, Siergiej Rażuk, Natalia Nikulenko, Nikołaj Ustinow

Akcja filmu toczy się w 1922 roku i ukazuje ostatnie chwile z życia wodza bolszewickiej rewolucji - Włodzimierza Ilicza Lenina. U kresu życia postać ma w sobie niewiele cech dominującego przywódcy. Pozostał już tylko schorowany człowiek, któremu w ostatnich chwilach towarzyszy żona, siostra, lekarz oraz jego następca - Józef Stalin. Film nie jest ani historycznym ani politycznym zarysem ówczesnej epoki. Stanowi kontemplację nad losem człowieka u schyłku jego życia. Lenin nie jest ukazany jako wielki rewolucjonista, a bezbronny starzec, którego z dnia na dzień co raz bardziej zawodzi umysł.
?Cielec? jest swego rodzaju debiutem Sokurowa, to właśnie przy tym filmie reżyser po raz pierwszy próbował swoich sił jako operator.

20 stycznia (niedziela) godz. 18.00 - HAMLET

Gamlet
ZSRR 1964, 140 min.

reżyseria: Grigorij Kozincew
scenariusz: Grigorij Kozincew, Boris Pasternak
muzyka: Dymitr Szostakowicz
zdjęcia: Jonas Gritsius
obsada: Elza Radzina, Mikhail Nazvanov, Anastasiya Vertinskaya, Innokientij Smoktunowski

Dwuczęściowa adaptacja jednej z największych tragedii Wiliama Shakespeara na podstawie tłumaczenia Borysa Pasternaka. Spośród wszystkich ekranizacji sztuki wielkiego mistrza interpretacja Kozincewa uważana jest za najlepszą. Nie jest to sztuka teatralna przelana na ekran, a pełnowymiarowy film, stworzony z zachowaniem wszystkich środków artystycznych. Olbrzymią rolę w filmie odgrywa muzyka Dymitra Szostakowicza, która wyraża o wiele więcej niż słowa. Momentami wydaje się, że kompozytor bez konsultacji z reżyserem kreuje postaci, realizując własna autorską wizję. Całość przedstawiona jest w plastycznej, malarskiej oprawie z dopracowanymi nawet najmniejszymi szczegółami.