WIELKIE WIDOWISKA na ekranie

.

Zachęceni popularnością retransmisji oper i spektakli w kinie REJS postanowiliśmy kontynuować pokazy z cyklu WIELKIE WIDOWISKA. W kolejnych miesiącach zaprezentujemy Państwu przedstawienia operowe wystawiane na deskach najlepszych teatrów świata, spektakle teatralne z National Theatre z Londynu, widowiska baletowe, a także koncerty rockowe. Mamy nadzieję, że nasze propozycje spotkają się z Państwa przychylnym przyjęciem.

.

Przedstawiamy plan pokazów w sezonie 2015/2016

26 września 2015...............AIDA, muzyka: Giuseppe Verdi, Metropolitan Opera, Nowy Jork
17 października 2015 ........LUKRECJA BORGIA, muzyka: Gaetano Donizetti, San Fransisco Opera
21 listopada 2015..............CZARODZIEJSKI FLET, muzyka: W. A. Mozart, Bregenzer Festspiele, Austria
19 grudnia 2015................ HAMLET, Barbican Theatre w Londynie, w cyklu National Theatre Live
6 stycznia 2016................ DZIADEK DO ORZECHÓW, balet Piotra Czajkowskiego z Teatru Bolszoj w Moskwie
20 lutego 2016 ..................KAWALER SREBRNEJ RÓŻY, muzyka: Richard Strauss, Salzburger Festspiele
19 marca 2016...................WESELE FIGARA, muzyka: Wolfgang Amadeusz Mozart, Zürich Opera House
16 kwietnia 2016 .............. LATAJĄCY HOLENDER, muzyka: Richard Wagner, Zürich Opera House, Szwajcaria
28 maja 2016 ...................CÓRKA PUŁKU, muzyka: Gaetano Donizetti, Metropolitan Opera, Nowy Jork
16 lipca 2016 ...................CYGANERIA, muzyka: Giacomo Puccini, Metropolitan Opera, Nowy Jork
23 lipca 2016 ...................POSKROMIENIE ZŁOŚNICY, muzyka: Dymitr Szostakowicz, Teatr Bolszoj, Moskwa
13 sierpnia 2016 ...............TAK CZYNIĄ WSZYSTKIE, muzyka: W. A. Mozart, Metropolitan Opera, Nowy Jork
27 sierpnia 2016 ...............DON KICHOT, muzyka: Ludwig A. Minkus, Teatr Bolszoj, Moskwa
.

.

.

27 sierpnia 2016, godzina 16.30

DON KICHOT

balet w trzech aktach (1869)

Ludwig A. Minkus (1826-1917)
??? ?????
Teatr Bolshoi, 190 min.
dyrygent: Paweł Sorokin
scenografia: Walerij Lewental
choreografia: Aleksiej Fadejeczew
obsada: Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea
Siemion Czudin jako Basilio
Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot
Roman Simaczew jako Sancho Pansa
Wiktoria Jakuszewa jako Juanita
Anna Okuniewa jako Piccilia
Denis Miedwiediew jako Gamache
pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy
oraz orkiestra Teatru Bolszoj

Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej ?Don Kichota?. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych.

Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo.

Pierwszą wersję choreograficzną ?Don Kichota? do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i wróżek (Sen Don Kichota). Za klasyczną tradycją wystawiania ?Don Kichota? podąża wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło.

.

.

13 sierpnia 2016, godzina 16.00

TAK CZYNIĄ WSZYSTKIE

albo SZKOŁA KOCHANKÓW

opera komiczna w dwóch aktach

Cos? fan tutte
ossia La scuola degli amanti

Wolfgang Amadeus Mozart (1756?1791)
The Metropolitan Opera, 212 min.
retransmisja z polskimi napisami

libretto: Lorenzo da Ponte
dyrygent: James Levine
reżyseria: Lesley Koenig
scenografia i kostiumy: Michael Yeargan
obsada: Matthew Polenzani jako Ferrando
Rodion Pogossov jako Guglielmo
Maurizio Muraro jako don Alfonso
Susanna Phillips jako Fiordiligi
Isabel Leonard jako Dorabella
Danielle de Niese jako Despina
Chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Neapol, koniec XVIII wieku. Dwaj młodzi oficerowie, Ferrando i Guglielmo, wychwalają urodę i cnoty sióstr Dorabelli i Fiordiligi. Dorabella jest bowiem narzeczoną Ferranda, a Fiordiligi ? Guglielma. Stary przyjaciel dwóch mężczyzn, dość cyniczny don Alfonso, sugeruje im, że stałość kobiety jest niczym Feniks: wszyscy o nim wiedzą, ale nikt go na oczy nie widział. Alfonso namawia zatem młodych oficerów do zawarcia zakładu. Wygraną ma być spora sumka, Ferrando i Guglielmo muszą jednak słuchać się go we wszystkim przez jeden dzień, a szybko wyjdzie na jaw, że ich narzeczone są niewierne jak każda inna kobieta na świecie. Na wpół zirytowani, na wpół rozbawieni oficerowie przyjmują zakład.

To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie ?Cos? fan tutte? (?Tak czynią wszystkie?) nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów ? zdradę.

.

.

.

23 lipca, godzina 18.30

POSKROMIENIE ZŁOŚNICY

balet w dwóch aktach

retransmisja z Teatru Bolszoj w Moskwie
czas trwania: 120 min.
muzyka: Dmitrij Szostakowicz
dyrygent: Igor Dronow
choreografia: Jean-Christophe Maillot
libretto: na podstawie komedii Williama Szekspira
scenografia: Ernest Pignon- Ernest
kostiumy: Augustin Maillot
światła i projekcie wideo: Dominique Drillot
obsada: Jekaterina Krysanowa jako Katarzyna, Władisław Łantratow jako Petruchio,
Olga Smirnowa jako Bianka, Siemion Czudin jako Lucientio,
Igor Cwirko jako Hortensjo, Wiaczesław Łopatin jako Gremio
oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii ?Poskromienie złośnicy?. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek ? najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią?

Dmitrij Szostakowicz (1906 - 1975) ? rosyjski kompozytor, pianista i pedagog; często uważany za najwybitniejszego symfonika XX wieku. Urodził się w Sankt Petersburgu w rodzinie rosyjskiej. Podobnie jak Strawiński miał polskie korzenie. Twórczość Szostakowicza wykorzystuje wszystkie formy, poczynając od symfonii i oper, przez ścieżki dźwiękowe do ponad trzydziestu filmów, po opracowania muzyczne do spektakli teatralnych i tzw. muzykę lekką. Różnorodność emocji, szeroki zakres stylów i głębokość ekspresji czynią z Szostakowicza jednego z najbardziej znaczących kompozytorów XX wieku.Trzon jego twórczości tworzą symfonie, piętnaście dzieł powstałych w ciągu 46 lat, którym twórca zawdzięcza miano jednego z najwybitniejszych symfoników XX w. Monumentalizm, patos, zawsze silny pierwiastek dramatyczny, bogata inwencja melodyczna, krańcowe natężenie ekspresji, dynamizm i witalność ? oto cechy muzyki wielkiego rosyjskiego symfonika. / źródło: Przewodnik koncertowy/

.

.

.

16 lipca 2016, godzina 17.00

CYGANERIA

opera w czterech obrazach

La Boh?me
Metropolitan Opera w Nowym Jorku
rok produkcji: 2014, czas trwania: 134 min.
przedstawienie w języku oryginału (włoskim)
z polskim napisami
muzyka: Giacomo Puccini
dyrygent: Stefano Ranzani
libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie powieści Henriego Murgera pod tytułem ?Sceny z życia cyganerii?
reżyseria: Franco Zeffirelli
scenografia: Franco Zeffirelli
w rolach głównych: Kristine Opolais, Vittorio Grigolo, Susanna Phillips, Massimo Cavalletti oraz soliści, chór, chór dziecięcy i orkiestra The Metropolitan Opera

.

Klasyczna inscenizacja jednej z najsłynniejszych oper świata od ponad 30 lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród publiczności Met. Przygotował ją Franco Zeffirelli. Dzięki ponownej transmisji widzowie znów mogą wzruszać się losami nieszczęśliwej miłości hafciarki Mim? i poety Rodolfa, ubogich mieszkańców XIX-wiecznego Paryża.

Akcja opery rozgrywa się w Paryżu ok. 1830. Libretto - na podstawie powieści Henriego Murgera pod tytułem ?Sceny z życia cyganerii? - to cztery fragmenty ukazujące obrazy z życia francuskiej cyganerii artystycznej w epoce balzakowskiej. Każdy fragment stanowi osobną opowieść. Muzyka, w której zwraca uwagę zwłaszcza urozmaicona rytmika oraz barwność instrumentacji, oddaje różnorodność nastrojów powieści, przechodzących bezpośrednio od beztroskiej radości i szampańskiego humoru do przejmującego tragizmu.

Włoski kompozytor Giacomo Puccini (1858?1924), twórca słynnych oper: ?Toski?, ?Madame Butterfly?, ?Turandot?, urodził się w rodzinie, w której wszyscy jego przodkowie w linii prostej, począwszy od prapradziadka, byli muzykami o lokalnym znaczeniu. Tak więc, choć mały Giacomo nie wykazywał ochoty do nauki muzyki, matka dla podtrzymania rodzinnych tradycji zapisała go do miejscowej szkoły muzycznej, a chłopiec okazał się na tyle utalentowany, że już w roku 1875 mógł przyjąć pracę organisty w pobliskim kościele. Dzięki stypendium królowej Małgorzaty mógł studiować w konserwatorium w Mediolanie. Pierwszy sukces odniósł Puccini operą ?Manon Lescaut?. Twórczość Pucciniego jest pełna wewnętrznego żaru, silnie emocjonalna, czasem sentymentalna ? dlatego też zapewniła mu trwałą opinię najwybitniejszego po Giuseppe Verdim kompozytora oper, zamykającego zarazem długie dziesięciolecia włoskiej hegemonii w tej dziedzinie sztuki. Najlepsze dzieła Pucciniego do dziś nie schodzą ze scen teatrów operowych całego świata. /na podstawie ?Opery na cały rok? Lucjana Kydryńskiego/

.

.

.

28 maja, godzina 17.00

CÓRKA PUŁKU

opera komiczna w dwóch aktach
The Metropolitan Opera, 150 min.
retransmisja z polskimi napisami

muzyka: Gaetano Donizetti
libretto: Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Jean-Francois-Alfred Bayard.
dyrygent: Marco Armiliato
reżyseria: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
kostiumy: Laurent Pelly
choreografia: Laura Scozzi
obsada: Natalie Dessay, Juan Diego Flórez, Felicity Palmer, Alessandro Corbelli,
Donald Maxwell, Marian Seldes

Akcja opery toczy się w tyrolskiej wiosce. Rozbili tam obóz francuscy grenadierzy. Na wojnie towarzyszy im markietanka Maria. Żołnierze znaleźli ją przed laty, gdy błąkała się na polu bitwy. Nigdzie nie natrafili na jej rodziców, zabrali więc dziewczynkę ze sobą. Teraz uznają ją za córkę, ona ich - za tatusiów (choć najbardziej ojcowski jest sierżant Sulpicjusz). Za to zupełnie inne uczucia żywi młody Tyrolczyk, Tonio, którego Maria poznała zrywając kwiatki nad przepaścią. Ona też błyskawicznie się zakochała. A ponieważ kiedyś złożyła przysięgę, że poślubi tylko mężczyznę ze swojego pułku, Tonio zaciąga się do grenadierów. Oczywiście będzie sporo zamieszania, zanim w końcu dojdzie do wesela. Po pierwsze dlatego, że przypadek zetknie sierżanta Sulpicjusza z pewną markizą. Wtedy się okaże, że Maria ma rodzinę - i to arystokratyczną. Markiza zabierze dziewczynę ze sobą, wykształci, prawie wyda za księcia. Spokojnie jednak, będzie happy end.

Lekka i zabawna operowa komedia Gaetano Donizettiego jest niestety rzadko wykonywana. Kompozytor postawił wykonawcom tak wysokie wymagania, że tylko nieliczni śpiewacy, zwłaszcza tenorzy, mogą śpiewać rolę Tonia. Dlaczego? W swej arii trwającej zaledwie trzy minuty artysta musi zaśpiewać aż dziewięć wysokich dźwięków c. Juan Diego Flórez wykonuje ją tak brawurowo, że podczas premiery ?Córki pułku? w Met, gdzie zabronione jest bisowanie arii, dyrektor Peter Gelb dał specjalne zezwolenie na ten właśnie bis. Tenorowi nie ustępuje sopran ? znakomita Natalie Dessay ? w roli Marii, tytułowej ?córki pułku?, czyli przygarniętej przez żołnierzy sieroty, która okazuje się być dzieckiem arystokratycznej rodziny. Zabawne perypetie Marii-markietanki i Tonia z dowcipem wyreżyserował Laurent Pelly, dyryguje Marco Armiliato.

.

.

.

16 kwietnia 2016, godzina 16.30

LATAJĄCY HOLENDER

Der Fliegende Holländer
Opernhause Zürich, Szwajcaria
Retransmisja: 2h 40?
muzyka: Richard Wagner
libretto: Richard Wagner
dyrygent: Alain Altinoglu
reżyseria:Andreas Homoki

występują:
Holender - Bryn Terfel
Daland - Matti Salminen
Senta - Anja Kampe
Erik - Marco Jentzsch
Mary - Liliana Nikiteanu
Sternik - Fabio Trümpy
Żeglarz Dalanda - Nelson Egede
Orkiestra i Chór Opernhause Zürich

Kompozytor oparł libretto ?Holendra tułacza? na flamandzkiej noweli Heinricha Heinego o przeklętym żeglarzu-kapitanie statku, skazanym przez Boga na wieczną tułaczkę po morzach świata, póki nie znajdzie się kobieta, która go pokocha i będzie mu wierna. Holender żegluje od wieków i jedynie raz na 7 lat wolno mu zawinąć do portu. W norweskiej nadmorskiej osadzie poznaje żeglarza Dalanda i jego córkę Sentę, która wzruszona historią tułacza, skłonna jest poświęcić wszystko i zostać jego żoną. Tymczasem, zakochany w Sencie młody myśliwy Eryk, odradza jej zamążpójście za nieznajomego. Holender podsłuchawszy rozmowę młodych, odpływa, przekonany o niepowodzeniu. Senta, widząc to, rzuca się w morskie fale, w tej samej chwili pogrąża się w nich okręt Holendra. Jej miłość wyzwoliła żeglarza z klątwy, a ich dusze unoszą się do nieba.

.

.

.

19 marca 2016, godzina 16.30

WESELE FIGARA

opera komiczna w czterech aktach
Le nozze di Figaro
Zürich Opera House, Szwajcaria
retransmisja: 3h 30?
oryginalna wersja językowa z polskimi nadpisami
muzyka: Wolfgang Amadeusz Mozart
libretto /na podstawie sztuki Pierre'a Beaumarchais'go/: Lorenzo da Ponte
dyrygent: Franz Welser-Möst
reżyseria: Sven-Eric Bechtolf
obsada: Michael Volle, Hartelius, Martina Janková, Erwin Schrott, Judith Schmid,
Orkiestra i Chór Zürich Opera House


Wesele Figara to dalszy ciąg perypetii andaluzyjskiego szlachcica Almavivy i jego sprytnego sługi, znanych już z komedii ?Cyrulik sewilski?. Sympatyczny hrabia przeistoczył się tym razem w cynicznego uwodziciela, a przedstawiciel stanu mieszczańskiego zatriumfował nad arystokratą, co na owe czasy było bardzo śmiałą satyrą polityczno-społeczną. Zakaz wykonań tej sztuki we Francji wzbudził żywe zainteresowanie publiczności i zrozumiały niepokój cesarza Józefa II, od którego zależała zgoda na prezentację opery w Wiedniu. Opera zdobyła zezwolenie na wystawienie dopiero po przeróbkach i usunięciu z niej wszelkich akcentów politycznych. Tak się więc przewrotnie złożyło, że jedna z najwspanialszych oper Mozarta powstała dzięki cenzurze.

Autor libretta da Ponte i Mozart stworzyli komedię charakterów, umiejętnie nasyconą erotyzmem i poezją, śmiałą opowieść nacechowaną głęboką znajomością zarówno zalet, jak i ułomności ludzkiej natury.

.

.

.

20 lutego 2016, godzina 16.00

KAWALER SREBRNEJ RÓŻY

muzyka: Richard Strauss

retransmisja z Salzburger Festspiele z polskimi napisami
czas trwania: 4h

libretto: Hugo von Hofmannsthal
dyrygent: Franz Welser-Möst
reżyseria: Harry Kupfer
występują: Krassimira Stojanowa, Sophie Koch, Günther Groissböck, Mojca Erdmann, Silvana Dussmann, Wiebke Lehmkuhl, Adrian Eröd, Kresimir Spicer
Chóry: Stowarzyszenie Koncertowe Chóru Opery Narodowej w Wiedniu, Teatralny Chór Dziecięcy
Orkiestra: członkowie letniej Akademii Muzycznej Filharmonii Wiedeńskiej


Tytułowy kawaler Oktawian, jako posłaniec miłości wręcza młodej Zofii ?srebrną różę?, co rozpędza machinę intrygi miłosnej, obfitującej w iście groteskowe perypetie z ukrywaniem się, przebierankami i sekretnymi schadzkami włącznie. Wiekowa już Marszałkowa zdradza męża z przystojnym młodzianem, baron Ochs pożąda majątku, a jego wybranka wcale nie chce podstarzałego amanta. Są intryganci Valzacchi i Annina wietrzący dobry zarobek na sprzedaży cudzych sekretów i wreszcie zakochani w sobie, mimo przeciwności losu, młodzi bohaterowie ? on, kochanek Marszałkowej i ona, niedoszła żona Ochsa.

?Kawaler srebrnej róży? to opowieść wielowątkowa, nie operetka, lecz subtelna komedia, pełna wyraźnych odniesień do opery komicznej o ?mozartowskim? charakterze.

.

.

.

6 stycznia 2016, godzina 15:30

DZIADEK DO ORZECHÓW

Balet w dwóch aktach z 1892 roku.
?????????? / The Nutcracker
Rosja 2015, 140 min.
Balet Bolshoi, data premiery: 20.12.2015
muzyka: Piotr Czajkowski
dyrygent: Paweł Kliniczew
choreografia wg Mariusa Petipy: Jurij Grigorowicz
scenografia i kostiumy: Simon Wirsaładze
obsada: Aleksandr Fadejczew, Maria Żarkowa, Anna Nikulina, Anastazja Sziłowa, Andriej Merkuriew

Oparty na opowieści fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna "Dziadek do orzechów" jest wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Natomiast dorośli odnajdą w opowieści o przemianie i wędrówce zupełnie inne przestrzenie. Twórczości Czajkowskiego jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci, ta muzyka wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny ?dreszcz? przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia. Dopiero Jurij Grigorowicz przeistoczył ?Dziadka do orzechów? w filozoficzne rozważania nad nieosiągalnością idealnego szczęścia i nasycił go romantycznymi refleksami, dzięki czemu ten tradycyjny dziecięcy ?poranek? stał się klasyką XX wieku.

Teatr Bolszoj jest międzynarodowym symbolem rosyjskiej kultury, a jego zespół baletowy należy do największych i najdoskonalszych na świecie, będąc powszechnie kojarzonym z przepychem realizacji scenicznych oraz przede wszystkim niezwykłym kunsztem tancerzy.

.

.

.

19 grudnia, godzina 18:00

HAMLET

retransmisja przedstawienia z Barbican Theatre w Londynie
z dnia 15 października 2015 roku
czas trwania: 165 minut (bez przerwy)
przedstawienie z polskimi napisami
reżyseria: Lyndsey Turner
scenariusz: William Shakespeare
scenografia: Es Devlin
kostiumy: Katrina Lindsay
muzyka: Jon Hopkins
obsada: Benedict Cumberbatch, Leo Bill, Siân Brooke, Nigel Carrington, Anastasia Hille, Ciarán Hinds, Karl Johnson, Jim Norton

Nominowany do Oscara Benedict Cumberbatch (serial BBC ?Sherlock?, ?Gra tajemnic?, ?Frankenstein? znany z NTL) wciela się w tytułową rolę w wielkiej tragedii Szekspira. Wyreżyserowany przez Lyndsey Turner spektakl będzie transmitowany z Barbican Theatre do kin w całej Europie i poza nią. W samej tylko Wielkiej Brytanii transmisję obejrzą widzowie w 550 kinach. Szekspirowska tragedia już stała się najszybciej sprzedającym się wydarzeniem w historii teatru w Londynie. Wszystkie bilety na przewidywane przedstawienia rozeszły się, zanim przystąpiono do prób czytanych w teatrze.

Świetne kreacje aktorskie (poruszająco zbudowane role Hamleta, Ofelii, Gertrudy i Klaudiusza), wstrząsająca scenografia autorstwa Es Devlin i jak zawsze ponadczasowy tekst Szekspira ? to tylko najważniejsze atuty tego przedstawienia.

Inscenizacja przenosi historię Hamleta w czasy nam współczesne, aby podkreślić nieustającą aktualność arcydzieła Shakespeare?a. Stawia również duży nacisk na wątki polityczne i szpiegowskie zawarte w sztuce. W niewyjaśnionych okolicznościach ginie stary Hamlet, potężny król Danii, ojciec Hamleta. Koronę przejmuje jego brat Klaudiusz. Wdowa po królu, Gertruda, matka Hamleta, szybko oddaje swoją rękę uzurpatorowi. Hamlet podejrzewa stryja o spisek. Gdy kraj przygotowuje się do wojny, rozpada się książęca rodzina. Zmuszony pomścić śmierć ojca, a jednocześnie sparaliżowany stojącym przed nim zadaniem, Hamlet sprzeciwia się swojemu położeniu, działając wbrew rozsądkowi i bezpieczeństwu kraju.

.

.

21 listopada, godzina 17:00

CZARODZIEJSKI FLET

Bregenzer Festspiele, Austria 2014
Retransmisja: 2h 50?
muzyka: Wolfgang Amadeusz Mozart
libretto: Emanuel Schikaneder
dyrygent: Patrick Summers
reżyseria: David Pountney
obsada: Alfred Reiter, Norman Reinhardt, Ana Durlovski,
Bernarda Bobro, Daniel Schmutzhard, Dénise Beck
Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna

Nieśmiertelne arcydzieło, najsłynniejsza opera w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Papagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości i dobra, reprezentowanego przez arcykapłana Sarastro. To dzięki niemu odnajdą swoje pełne człowieczeństwo, a także miłość, która połączy księcia z Paminą, a jego towarzysza z Papageną.

Niesamowite widowisko, zaskakuje plenerową realizacją i rozmachem wizualnym: trzy gigantyczne rzeźby smoków plujących ogniem, wielki kostium Królowej Nocy, sterowane przez lalkarzy trzy mityczne stwory towarzyszące trzem damom, tuzin akrobatów i kaskaderów - oszałamiający przepych i kunszt wykonania.

.

17 października, godzina 17.15

LUKRECJA BORGIA

San Francisco Opera, USA
opera w 2 aktach z prologiem, 136 minuty
muzyka : Gaetano Donizetto
libretto: Felice Romani
dyrygent: Riccardo Frizza
reżyseria: John Pascoe
obsada: Renée Fleming, Elizabeth DeShong, Michael Fabiano, Vitalij Kowaljow, Daniel Montenegro

17 października kino REJS zaprasza na retransmisję opery ?Lukrecja Borgia?. W roli głównej zobaczymy Renee Fleming. Operę skomponował Geatano Donizetti do llibretta Felice Romaniego na podstawie sztuki Wiktora Hugo. Lukrecję Borgię wystawiono po raz pierwszy w 1833 roku w Mediolanie, prapremiera polska odbyła się w 1843 roku w Warszawie.

?Lukrecja Borgia? uważana jest przez historyków za ?kamień milowy? na drodze rozwoju włoskiej opery. Oparta na tle dramatu Wiktora Hugo pod tym samym tytułem, jest ogniwem pośrednim pomiędzy stylem operowym Rossiniego i Verdiego, nazwanym bel canto, w którym odnajdujemy nie tylko pięknie prowadzone linie melodii i efektowne wokalne popisy, ale także rozpiętość i siłę dramatycznej ekspresji.

Tytułowa bohaterka opery to córka kardynała Rodrigo Borgii, późniejszego papieża Aleksandra VI, księżna Ferrary, znana jako protektorka artystów. Przez dłuższy czas owiana złą sławą, stała się popularną bohaterką utworów literackich, a później także filmowych. Chociaż w II połowie XIX wieku jej postać została zrehabilitowana przez historiografię, to jednak złowieszczy mit rodziny Borgiów przetrwał stulecia. Kim była Lukrecja? Marionetką, zawierającą kolejne polityczne mariaże aranżowane przez jej ojca i brata? Zepsutą kazirodczymi stosunkami modliszką przynoszącą zgubę swoim mężom i kochankom? A może mecenasem sztuk i wrażliwą opiekunką artystów?

.

.

.

26 września 2015, godzina 17.00

AIDA

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z napisami w językach polskim i angielskim.
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera odbyła się 8 grudnia 1988 roku
The Metropolitan Opera - SUMMER ENCORES 2015
czas trwania: 165 minut
muzyka: Giuseppe Verdi
libretto: Antonio Ghislanzoni według Augusta Mariette?a
dyryguje: Fabio Luisi
reżyseria: Sonja Frisell
scenografia: Gianni Quaranta
kostiumy: Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
choreografia: Alexei Ratmansky
prowadzenie podczas transmisji:Renée Fleming

obsada: Olga Borodina (Amneris)
Roberto Alagna (Radames)
George Gagnidze (Amonasro)
Štefan Kocán (Ramfis)
Miklós Sebestyén (Król)
Chór, balet, statyści i orkiestra The Metropolitan Opera

Na zakończenie letnich spotkań z Metropolitan Opera kino REJS serdecznie zaprasza na retransmisję opery AIDA, monumentalnego dzieła Giuseppe Verdiego. Orientalny koloryt, dekoracje przenoszące widza w świat starożytnego Egiptu, widowiskowe sceny zbiorowe, niezrównana muzyka i największe głosy operowe świata - to wszystko w kinie REJS już 26 września. Początek o godzinie 17.00.

Opera w 4 aktach z librettem napisanym przez Antonia Ghislanzoniego oraz muzyką Giuseppe Verdiego ? została zamówiona w 1869 przez Ismaila Paszę, chedywa Egiptu, na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. Od premiery Aida rozpoczęła tryumfalny pochód przez wszystkie ważniejsze sceny świata, stając się jedną z najbardziej popularnych oper. Rozgłos operze przyniósł słynny marsz tryumfalny z aktu III, ale nie tylko. Opera, której akcja przenosi widzów do starożytnego Egiptu, jest jednocześnie chwytającą za serce historią miłosną i epickim dramatem, budzącym podziw pełnymi rozmachu i przepychu scenami zbiorowymi. Bohaterowie tej love story to wzięta do niewoli etiopska księżniczka Aida, jej rywalka, córka faraona ? Amneris i wódz egipskich wojsk ? Radames.

Inscenizacja z Nowego Jorku błyszczy gwiazdorskimi nazwiskami wykonawców: Liudmyle Monastyrskiej w roli tytułowej partnerują Olga Borodina, Roberto Alagna, George Gagnidze i Štefan Kocán. Imponująco zapowiada się także scenograficzna strona widowiska, odpowiedzialna za produkcję Sonja Frisel wykorzystała wszystkie możliwości sceny Met, by olśnić widzów przepychem starożytnego Egiptu.

.

Program ubiegłorocznego cyklu WIELKIE WIDOWISKA można odnaleźć tutaj.