Turandot

Tytuł: Turandot
Reżyseria: Franco Zeffirelli

Inscenizację „Turandot” przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował też prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad „Turandot” przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona – finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano.
Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa „Nessun dorma”. Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej. Na prapremierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku. W spektaklu Met partię tytułową kreuje Nina Stemme.

[Ninie Stemme] udało się sprawić, że przerażająca lodowata dziewica stała się zaskakująco pociągająca (...). Jej potężny, wspaniały głos zachował ciepło przez cały wieczór, włącznie z ognistymi wysokimi nutami, które nigdy nie były wymuszone lub przeraźliwe, nawet wtedy, gdy przebijały się przez masywne brzmienie orkiestry i chóru (...). Sopran Anita Hartig śpiewała pięknie jako ofiarna Liu, jej intrygujący głos był jednocześnie wzruszający i wyrazisty (...). Bas-baryton Alexander Tsymbalyuk z godnością i bogatym głosem odtwarzał postać Timura. Paolo Carignani zaproponował elastyczne i wnikliwe odczytanie bogatej partytury Pucciniego. /The New York Times/

[Nina Stemme] dysponuje mocą, wrażliwością, słowną wyrazistością i charyzmą, aby stworzyć magnetyzujący portret antypatycznej księżniczki legendarnego Pekinu (...). [Marco Berti] emanuje godnością, zachwyca potężnymi kulminacjami, a nawet udaje mu się śpiewać piano raz na jakiś czas. /Financial Times/

Pałac Cesarski jest jedną z najbardziej oszałamiająco bogatych scenografii, jakie scena Met ma do zaoferowania (...). Od pierwszych chwil było jasne, że Anita Hartig ma przygotowaną kompletną postać, tak pod względem wokalnym, jak i dramatycznym; potrafiła poprzez porywający śpiew przekazać całą głębię miłości Liu do Kalafa. Barwa jej głosu wyróżnia się wyjątkową jasnością i liryzmem. Także reszta obsady była bardzo dobra, szczególnie Alexander Tsymbalyuk jak stary król Timur. Zaprezentował bas-baryton duży, o ciemnej, »mahoniowej« barwie i dodał niezwykłego patosu wizerunkowi Timura. /New York Classical Review/

Produkcja: The Metropolitan Opera 2016, 139 min.
Obsada: Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbalyuk
Muzyka: Giacomo Puccini
Sobota, 25 Sierpnia 2018 godzina 17:00 Rodzaj seansu: Otwarty

Powrót do repertuaru