Dni Kultury Węgierskiej

10 października, godzina 18.00

DUSZA I CIAŁO

A Teströl és Lélekröl
Węgry 2017, 116 min.

reżyseria: Ildikó Enyedi
scenariusz: Ildikó Enyedi
muzyka: Ádám Balázs
zdjęcia: Máté Herbai
obsada: Géza Morcsányi, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider

Od chwili gdy Maria zostaje kontrolerem jakości w rzeźni w Budapeszcie, zaczynają się zakulisowe szepty. W czasie lunchu w sterylnej kantynie młoda kobieta siada samotnie. Podchodzi do swojej pracy poważnie i ściśle przestrzega przepisów. Jej świat składa się z liczb i danych, które wryły się w jej pamięć od dzieciństwa. Jej szef, trochę starszy od niej Endre, to również spokojny człowiek. Stopniowo zaczynają się poznawać. Odkrywają nie tylko braterstwo dusz, ale nawet to, że mają takie same sny. Ostrożnie próbują sprawić, by się spełniły. Film o lękach i zahamowaniach, które towarzyszą otwieraniu się na drugiego człowieka i o tym, jak porywającym doświadczeniem może być moment, gdy w końcu się na to zdecydujemy.

Ciało i dusza z tytułu to w wizji reżyserki dwie wymagające zrównoważenia szale. Wciąż przeplatają się tu przecież dwa wymiary: rzeczywistości i marzenia, uczucia i dotyku, człowieka i zwierzęcia. Enyedi zabiera nas od obrazów prawdziwych ćwiartowanych krów do widoku wyśnionych jeleni, od zaklętych w piosence wzniosłych emocji do fizycznego, mechanicznego seksu. Ciała cierpią, dusza błądzi. Wyrażona tu myśl jest na poły romantyczna, na poły konserwatywna: miłość osiąga doskonałość, gdy współgrają zarówno ciała, jak i dusze kochanków. Koniec końców "Dusza i ciało" okazuje się hardcorowym wariantem komedii romantycznej, ale sposób dojścia do morału co najmniej intryguje. / Jakub Popielecki, filmweb/

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.

cena biletu: 10,00; 12,00; 15,00 zł

.

.

11 października, godzina 18.00

KONTROLERZY

Kontroll
Węgry 2003, 105 min.

reżyseria: Antal Nimród
scenariusz: Jim Adler, Nimród Antal
zdjęcia: Gyula Pados
obsada: Sandor Csanyi, Zoltan Mucsi, Csaba Pindroch, Sandor Badar

Film opowiada o dramatycznych, ale też zabawnych relacjach pomiędzy pasażerami i kontrolerami biletów w budapesztańskim metrze. To opowieść o Pędziwiatrze, który uważa się za członka Stowarzyszenia Wyzwolenia Pasażerów, o Szofi, córce upadłego maszynisty, w której zakochuje się Bulcsu, mimo że jego wybranka jest przebrana za niedźwiedzia, wreszcie o Mrocznej Postaci, która wpycha pasażerów nad tory.
Ciekawie ogląda się film, w którym mnóstwo szczegółów zdradza konkretne miasto, gdzie rozgrywa się akcja, ale nie zmusza do sytuowania fabuły w tym miejscu. Węgierski film "Kontrolerzy" dzieje się w podziemiach - w metrze. Widz wie, że to metro budapeszteńskie, został o tym wcześniej poinformowany. Ale uprzedzono go również, że charakterystyczne szczegóły, które przyciągają wzrok - opaski kontrolerów, zegary, modele wagonów, choć są częścią charakterystycznego "krajobrazu", nie przesądzają, że właśnie o to metro chodzi. To jedynie gra z widzem. Taka historia mogłaby się przecież zdarzyć i w Warszawie.
Imponujący debiut. Nimród Antal to młody człowiek z bardzo specyficzną, oryginalną, niepoprawną politycznie wizją, którą zrealizował w zdecydowany, bezkompromisowy sposób, z pewnością siebie niespotykaną u reżyserów-debiutantów fabularnych. Jest także autorem scenariusza do filmu. Posiada rzadką umiejętność balansowania pomiędzy surrealistycznym i rzeczywistym. "Kontrolerzy" to bardzo oryginalne, nowatorskie kino. Prawdziwa hybryda gatunkowa; posiada elementy thrillera, czarnej komedii, dramatu, a jej autorowi udało się przemycić nawet wątek miłosny.

pokaz bezpłatny w ramach DNI KULTURY WĘGIERSKIEJ
.

.

12 października, godzina 16.00

ZESTAW FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Wiatr

Węgry 1996, 6 min.
reż. Marcell Iványi
Laureat Złotej Palmy MFF w Cannes w 1996 roku stał się jednym z klasyków europejskiego kina krótkometrażowego. Podczas kursu w Węgierskiej Akademii Dramatu i Filmu studentom reżyserii pokazano serię zdjęć żydowskiego fotografa Luciena Hervé. Otrzymali zadanie nakręcenia inspirowanej nimi krótkometrażówki. Film otwiera cytat z fotografii, której bohaterką jest kobieta, stojąca na obrzeżach wsi, obserwująca coś, co znajduje się poza kadrem. Tematem Wiatru pozostaje napięcie, istniejące na granicy pomiędzy widocznym a ukrytym.

.

.

.

.

.

Historia latania

Węgry 2008, 16 min.
reż. Bálint Kenyeres
Normandia, 1905 rok. Piknik dobiega końca. Uczestnicy przyjęcia ustawiają się do ostatniej wspólnej fotografii, jednak ciągle kogoś brakuje na zdjęciu.

Finał

Węgry 2011, 8 min.
reżyseria: Balázs Simonyi
Nocą dwóch mężczyzn czeka na swój popisowy numer.

Underground

Węgry 2004, 20 min.
reżyseria: Ádám Császi
Film opowiada historię Lsu. Dwudziestoletniego chłopaka, który wraz z kolegą dopuszcza się przestępstwa. Wikłają się w przemyt narkotyków. Akcja dzieła nie skupia się na samym przedstawieniu przestępstwa lecz na fazie czasu pomiędzy transakcjami nielegalnym towarem.

Maestro

Węgry 2005, 5min.
reżyseria: Géza M. Tóth
Nominowany do Oscara w 2007 roku, laureat głównej nagrody podczas węgierskiego Kecskeméti Animációs Filmfesztivál. Animacja z muzyką Attili Pacsaya przedstawia zaskakujące ostatnie minuty, poprzedzające występ maestra.

Legenda

Węgry 2011, 7 min.
reżyseria: Márton Szirmai
Historia o miłości i godności. Emerytowana profesorka staje się niezbędna na uniwersytecie. Na uczelnię eskortuje ją mąż.

pokaz bezpłatny w ramach DNI KULTURY WĘGIERSKIEJ

.

.

.