Watch Docs 2018

16. Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie

.

5 czerwca 2018 (wtorek) godz. 18.00

OCZEKIWANIE

Dania 2016, 59 min.
reżyseria: Emil Langballe, Andrea Storm Henriksen
zdjęcie: Emil Langballe, Andrea Storm Henriksen

Rochsar mieszka w Danii z rodzicami i pięciorgiem rodzeństwa. Chodzi do szkoły, świetnie gra w piłkę nożną, często się uśmiecha, a od koleżanek na pierwszy rzut oka różni ją tylko ciemniejsza karnacja. W rzeczywistości jej życie płynie w cieniu dramatycznych wspomnień oraz dojmującej niepewności. Mając 10 lat Rochsar uciekła z Afganistanu z rodzicami i rodzeństwem dzień po tym, jak jej najstarszy brat został zamordowany. Przez kolejne cztery lata rodzinie odmawiano azylu, choć powrót do Afganistanu oznacza dla nich pewną śmierć. Ponieważ to Rochsar najszybciej się zintegrowała i nauczyła duńskiego, to ona kontaktuje się z urzędnikami czy prawnikami, ona czyta i tłumaczy rodzinie pisma zapowiadające deportację, ona dba o to, by jej rodzice mogli porozumieć się z przedstawicielami władz. Kiedy okazuje się, że ostatnią deską ratunku dla rodziny jest ubieganie się o azyl ze względu na dobro dziecka ? czyli samej Rochsar ? odpowiedzialność i psychologiczny ciężar zaczynają być dla niej nie do zniesienia. Dokumentalny debiut Emila Langballe?a pokazuje, jak przewlekłe procedury dewastują życie ludzi, którzy uciekli ze swojej ojczyzny, aby je ocalić. Reżyserowi udało się subtelnie pokazać skomplikowany świat afgańskiej rodziny, a jednocześnie opowiedzieć o życiu dziecka, które staje się ofiarą najpierw konfliktu politycznego, a potem maszyny urzędniczej.

.

.

6 czerwca (środa) godz. 13.00

DETEKTYWI PRAWDY

Niemcy 2017, 86 min.
reżyseria: Anja Reiss
zdjęcia: Jonathan Saruk

Nowe technologie często kojarzymy z zagrożeniami dla praw człowieka. Ale oznaczają one także nieznane wcześniej, a szeroko już dostępne możliwości działania w służbie tych praw. Bezpośredni świadkowie naruszeń coraz częściej rejestrują je przy pomocy telefonów komórkowych, a obrońcy praw człowieka, dziennikarze, naukowcy i prawnicy uzupełniają ten materiał dowodowy dalszymi badaniami. Wykorzystują analizę historyczną zdjęć satelitarnych, badania DNA, pomiary przewodności gleby, modele 3D miast. W swoim filmie Anja Reiss portretuje takie nowoczesne ekipy i ich spektakularne sukcesy. ?Detektywi prawdy? pracują na ogarniętym wojną wschodzie Ukrainy, przy dokumentacji niszczenia kulturowego dziedzictwa w Mali, poszukiwaniu grobów zaginionych ofiar przemocy w Kolumbii, wyjaśnianiu przebiegu, zakresu i celu izraelskich bombardowań Strefy Gazy w ?Czarny Piątek?. Potrafią znaleźć i pokazać ślady prowadzące do sprawców, a także ślady potrzebne w dochodzeniu praw nieuprzywilejowanych. Pomogą wykazać stałą obecności Beduinów w określonych miejscach Pustyni Negew. Trudno więc będzie utrzymywać władzom, że nie zabierają przecież ziemi koczownikom, którzy z natury rzeczy jej nie posiadają.

Po seansie spotkanie z dr Tomaszem Gullą.

.

.

7 czerwca (czwartek) godz. 16.00

SYRYJSCY ZAGINIENI. SPRAWA ASADA

Wielka Brytania 2017, 51 min.
reżyseria: Sara Afshar
zdjęcia: Javier Manzano, Jonathan Caller, Jay Dacey

Choć wojna w Syrii od lat znajduje się w centrum zainteresowania światowych mediów, wciąż niewiele wiadomo na temat losu dziesiątków tysięcy zaginionych mężczyzn, kobiet i dzieci, porwanych przez reżimowe służby i przetrzymywanych w tajnych więzieniach. Bohaterowie filmu Sary Afshar chcą to zmienić. Z myślą o przyszłym procesie syryjskiego dyktatora w utajnionym miejscu w Europie pracowicie gromadzą zeznania świadków i odnalezione w zniszczonych reżimowych archiwach dokumenty. Wśród dowodów są między innymi zdjęcia pomordowanych i przeszmuglowane na zewnątrz listy więźniów wykonane krwią na kawałkach materiału. Świadkowie mówią o torturach i przemysłowej skali zbrodni reżimu. Baszszar al-Asad zapewne nieprędko stanie przed sądem. Ale kiedy to w końcu nastąpi, dzięki ogromnej pracy wykonanej przez dziesiątki ludzi: byłych więźniów, dezerterów z reżimowej armii oraz światowej klasy prawników, materiał oskarżenia nie będzie budził wątpliwości.

Film wyłącznie dla widzów dorosłych.

.

.

8 czerwca (piątek) godz. 20.00

WIEM, ŻE TAM JESTEŚ

Belgia Holandia 2017, 92 min.
reżyseria: Thom M Vander Beken
zdjęcia: Grimm Vandekerckhove

Po 10 latach od wypadku samochodowego 27-letni Quentin jest nadal pogrążony w śpiączce, a życie jego rodziców i rodzeństwa zogniskowane jest wokół niezwykle wymagającej opieki nad nim. Kamera towarzyszy Quentinowi i jego matce Anne podczas kolejnego pobytu w klinice w Li?ge, gdzie pod kierownictwem prof. Stevena Laureysa pracuje Coma Science Group, znakomity zespół naukowców zajmujących się wybudzaniem ze śpiączki. Szereg testów, badań i zabiegów ma pomóc w określeniu, czy stan chorego poprawia się i daje nadzieję na wybudzenie, czy raczej należy rozważyć podjęcie opieki paliatywnej. Choć w filmie ani razu nie pada słowo ?eutanazja?, w rozmowach rodziny oraz w konsultacjach z lekarzami jak echo powraca pytanie o to, kto może lub powinien decydować o kontynuacji leczenia, czy należy podejmować wysiłek podtrzymywania życia za wszelką cenę i czy można określić mianem ?życia? stan permanentnego cierpienia. Film Thoma V. Vander Bekena to nie tylko poruszający dokument o życiu osób w śpiączce, ale i intymny, pięknie sfotografowany portret niezwykłej rodziny.

.

.

9 czerwca (sobota), godz. 16.00

GRUBA

Polska 2017, 65 min.
reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz
zdjęcia: Marcin Ściegliński

Swój piękny portret trzech kobiet pracujących na płuczce kopalni Rydułtowy-Anna Maria Zmarz-Koczanowicz zadedykowała Irenie Kamieńskiej. Hołd to nie tylko powierzchowny i nie do tematycznego jedynie podobieństwa do ?Robotnic? czy ?Dnia za dniem? Kamieńskiej sprowadza się tu inspiracja klasycznymi osiągnięciami polskiej szkoły dokumentu. Obserwacyjny styl, zbliżanie się do prawdy o człowieku poprzez uważną rejestrację szczegółów życia, szczerość i niekłamana empatia, wreszcie świetne zdjęcia Marcina Ścieglińskiego i bezbłędny montaż Agnieszki Kowalczyk pozwoliły Zmarz-Koczanowicz zrealizować jeden z najwybitniejszych polskich dokumentów ostatnich lat. W roli wymownego szczegółu w ?Grubie? występuje walka o... osobny toi-toi dla kobiet. Na szczęście bohaterki Zmarz-Koczanowicz to silne osoby, a klimat emocjonalny ?Gruby? jest znacznie bogatszy od ciężkiej atmosfery ?Dnia za dniem?: jest tu też miejsce na humor, dosadne śląskie przekleństwa i imponujące poczucie godności.

.

POLONEZ

Polska 2017, 17 min.
reżyseria: Agnieszka Elbanowska
zdjęcia: Paweł Chorzępa

Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Aleksandrowie Kujawskim ogłosił konkurs na prezentację postaw patriotycznych ?Pokażę swój patriotyzm?. W jury konkursu, którego finał odbywa się 11 listopada, poza dyrektorem zasiadają również dziennikarka-poetka, proboszcz parafii rzymsko-katolickiej oraz burmistrz. Nad sceną wisi białoczerwona flaga, pomieszczenie wypełnił sztuczny dym znany z dyskotek, nagrodą jest 22-calowy telewizor LED. Który z uczestników przekona jury, że najszczerzej zaprezentował swoje rozkochanie w ojczyźnie?

.

.

10 czerwca (niedziela) godz. 18.00

PUSZCZA BIAŁOWIESKA. JESTEŚMY

Polska 2017, 50 min.
reżyseria: Robert Kowalski
zdjęcia: New Media Project, Mateusz Szlachtycz

Ruch na rzecz obrony Puszczy Białowieskiej przed wycinką to jeden z najgłośniejszych ruchów społecznych w Polsce ostatnich lat. Całkowicie oddolna inicjatywa, niepowiązana z żadną partią ani opcją polityczną. Prosta zasada działania ? pokojowy protest na rzecz ochrony Puszczy Białowieskiej, ostatniego naturalnego lasu pierwotnego Europy. Tak powstała przestrzeń dla tych, którzy chcą bezpośrednio zaangażować się w protest przeciwko wycince ? Obóz dla Puszczy. Do mediów trafiają dramatyczne zdjęcia lub filmy z aktywistami blokującymi harvestery. Patrzymy na nich jak na anonimowych bohaterów i podziwiamy za odwagę, albo wrzucamy wszystkich do jednego worka ?zwariowanych ekologów?. Film Roberta Kowalskiego przedstawia portrety kilku z nich. Portrety zróżnicowane i nieoczywiste.

.

ZOSTAW JĄ!

Polska 2017, 28 min.
reżyseria:Rudolf Robak
zdjęcia: Kolektyw

Do czego są zdolni obywatele i obywatelki w trosce o swój kraj, w którym władza ich nie słucha, jest głucha na opinie naukowców i narusza unijne prawo? Mogą na przykład zawisnąć na stalowej konstrukcji blokującej harvester ? maszynę wycinającą masowo drzewa w Puszczy Białowieskiej, ostatnim lesie pierwotnym Europy.

.

.

.

.

.

.

.